måndag 1 december 2014

Årets virkade jultomtar

Minns ni midsommarpaketsbytet jag berättade om strax efter midsommar? Nu har jag haft förmånen att vara med i ett julpaketsbyte :) När jag läste brevet från henne som jag skulle vara hemlig tomte till tänkte jag direkt att ett par virkade moderna tomtar skulle passa henne perfekt. Gillar verkligen att virka dessa tomtar och tycker att de blir så söta!


julklapp virka tomtar tomtefar tomtemor
Tomtefar och tomtemor


julklapp virka tomtar tomtefar tomtemor adventspresent
Med skägg och flätor


Jag valde att använda ett garn som heter "puddel" till skägg och hår, blev vlädigt nöjd med hur det ser ut. Känner ni igen tomtarna? Jajjemän, liknande har jag virkat tidigare, förra året blev det två fina tomtar från samma mönster :) Jag översatte mönstret till engelska också med tillåtelse från Åsa på "Steen i Stugan" och mönstret blev välbesökt med virkare från min engelskspråkiga virkgrupp :) Det svenska mönstret hittar ni här. Även detta år - tack Åsa för finaste tomtemönstret :)

Och nu är ni nyfikna väl, blev mottagaren nöjd? Jaaa :) Mitt i prick! Fick se en bild där de pryder hennes köksbord tillsammans med en adventsljusstake och tomtarna passar verkligen in i hennes hem både stil- och färgmässigt! Då blir man sådär extra nöjd :)

Första december är här, önskar er en skön julmånad med mycket mys och lite stress!



-------------------------------------------------
UPDATE 2014-12-02 20:59

For English speaking readers,
With permission from Åsa on the blog "Steen i Stugan" i translated this Santa-pattern to English last year and we're happy to share it with you! You can find the pattern here :)


2 kommentarer:

  1. Hej Anna!
    Årets tomtar blev ju superfina!!
    Kul med "puddel" som skägg och hår, det måste jag nog testa, råkar ha lite sådant garn hemma :)
    Ha det bra! Åsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag köpte puddel-garnet förra året för att använda som skägg till andra tomtar men tyckte att det var så svårvirkat och känslan i puddlet försvann helt. Att göra såhär och fläta det (eller låta det hänga fritt) gjorde att det kom till sin rätt mycket bättre!

      Såg en tjej som använt puddel som hår till en waldorf-inspirerad docka, wow säger jag bara, såg så häftigt ut!
      Ha det fint!
      Anna

      Radera