torsdag 31 augusti 2017

Gravid- och amningsmönster

Jag minns att när jag väntade dottern så var det ett ganska skralt utbud på gravidkläder. När hon sedan kom och amningen fungerade bra mötte jag nästa utmaning - att hitta amningskläder som var snygga, praktiska och bekväma. Här under sommaren bestämde jag mig för att påbörja några av alla de mönsteridéer jag har på gravid- och amningskläder och första mönsterna släpptes tidigare i augusti.


Mönster på gravid- och amningsklänning


Det är fortfarande många skisser kvar i mönsterboken och förhoppningsvis kommer det lite inspiration framöver att sitta vid datorn och lägga in några fler mönster. En del mönster som är rena amnings- eller gravidmönster och en del som är tänkta att kunna användas först under graviditeten och sedan under amningen. Många av mönsterna med variationsmöjligheter så att man kan välja den modell man själv gillar bäst.

Det är något fantastiskt med mönster som växer fram, från första skissen i min mönsterbok till första mönsterskissen i datorn, ofta provsyr jag 2-3 gånger med justeringar innan det är dags för mönstret att provsys av andra. Sedan kommer det feedback (jag är så tacksam för de provsömmerskor jag har som verkligen ger bra återkoppling), ofta görs några justeringar och en provsömnad till innan allt småfix görs klart med mönstret och det är redo att släppas. Min absoluta favorit-del av hela processen är när feedbacken kommer från provsömmerskorna! Det är nästan magiskt att se mina mönster uppsydda och kläder från mönsterna burna av andra! Blir lika fantastiskt glad varje gång!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar