tisdag 6 september 2016

Heldress med älgar

Med familj, heltids sysselsättning och företag vid sidan av hinner symaskinerna inte alltid få den uppmärksamhet jag skulle vilja ge dem. Men det blir ett plagg här och där, ibland till mig, ibland till dottern och ibland till kunder. 

Tänker ofta att hur kommer det sig att idéerna alltid är fler än tiden att förverkliga dem!? Men så tänker jag också att tur är väl det, att idéerna och inspirationen fortsätter komma fastän tiden inte alltid finns! 


baggydress bebis sy sömnad pysselnabon hallonsmula design fossan tyg ekologisk barnkläder
Heldress i storlek 68


För någon vecka sedan sydde jag en heldress i ett av höstens nya tyger. Bakom designen av tyget står Fossan Design, en fantastisk svensk designer med känsla för detaljer <3 Dessa älgar blev jag blixtförsälskad i när jag såg dem första gången och nu kommer de som trikåtyg!

3 kommentarer:

  1. Hej!
    Jag hoppas att du fortfarande läser kommentarerna här :P
    Jag har själv kommit efter med bloggandet efter en väldigt tuff sommar-höst-vinter men tar nya tag nu. Och med glädje för, fortfarande halvhemligt, jag ska bli faster!
    Så... med tanke på att jag inte sytt mer än bomullstyg halvlyckat och inte alls på två år, har du något jätteenkelt omöjligt att misslyckas med som kan bli tillräckligt snyggt att göra till någon annan?
    Jag har redan köpt in garn och skissar på barnvagnsmobil, och ska få mina händer att fungera till att göra en bläckfisk igen, men hade så gärna velat sy något fint också! Tycker det tar emot att virka fina koftor och tröjor då föräldrarna inte har samma uppskattning för handgjort och kommer misslyckas med att ta hand om det, hade gjort så ont att se det förstört efter allt arbete. Tyg är ju lite mer förlåtande :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Åh ja jag är inne och läser alla kommentarer även om det är långt mellan blogginläggen! Vad roligt att du ska bli faster - grattis! Så himla roligt när man får en bebis i närheten att pyssla till :D

      En av de enklare sakerna man kan sy som brukar vara väldigt uppskattat är muddbyxor eller mössor, de funkar att sy på vanlig symaskin också med en stretchig söm :)

      Åh jag var helt mössgalen när A var bebis, hon hade nog en färglad mössa som passade till kläderna oavsett vilka kläder hon hade på sig ;) Kan avslöja att hon fortfarande är vansinnigt bortskämd med antalet mössor här hemma :D

      Radera
    2. Det är jätteroligt! Men samtidigt nervöst och jag känner mig lite olustig eftersom jag inte vet och har koll. Vad ska jag göra, vad förväntas av mig, vad är för mycket etc. Jag ska ju "bara" bli faster och jag vet att jag alltid går all-in. Så någon balans har jag inte ännu.
      Muddbyxor har jag tänkt på länge! förstår inte alls de butiker som säljer stela jeansbyxor till så små, det måste vara så hemskt obekvämt! Jag har försökt att sy ett par men... resultatet hade nästan kunnat ställas ut som modern konst. På något sätt drogs tyget fel så även fast fram- och bakdelen var lika stora så hamnade sömmarna på "låret" istället för i sidan.
      Mössa kan jag nog testa att göra!
      Det som jag ser som det största problemet är att föräldrarna inte uppskattar handgjort i samma skala, jag är all-in för handgjort och är rädd att om det inte blir lika bra som köpt kommer de inte att använda det. Så jag försöka tänka på smarta saker som inte säljs i samma mängd - typ som benvärmare om barnet bärs men där är de inte ännu. Och så är jag verkligen inte lika bekväm med att sy som med att virka!
      Finns det något som man själv som förälder "missar" eller som behövs i början men som få tänker på? Jag har ju en del hysteriska släktingar som kommer att köpa halva affärer som det låter som men som när jag sa att jag kan ta hand om deras hund så att hon inte ger mer problem i början, eller som att baka bröd till de så att de har något att äta- tittade alla på mig som att jag var skvatt galen då ingen tänkt så långt :P

      Radera