onsdag 25 maj 2016

Hur man syr en meps

Som många av er vet så släpptes mitt första sy-mönster till försäljning tidigare i våras, ett mepsmönster som är samma som det jag själv använder när jag syr mepsar :) Ett välprövat mönster med andra ord!

En meps är lite pillrig att sy eftersom skärmen är ganska böjd och den är lite svår att sy på den raka mössdelen. Det är däremot värt besväret eftersom den böjda skärmen ger skärmen en bättre vinkel och gör att den inte pekar ner över ögonen. Jag tänkte göra en liten beskrivning av hur jag gör och hoppas att det kan hjälpa er!

Beskrivningen bygger på hur jag syr efter mitt mönster, det finns såklart säkert många fler sätt att sy på men såhär gör jag :)

Jag börjar med att klippa ut alla delarna och stryker på mellanlägget på skärmdelarna. Skärmdelarna syr jag sedan ihop räta mot räta (på hushållsmaskinen går lika bra), vränger dem och syr en stödsöm ungefär en cm från den yttre kanten (den del man inte syr mot mössan).


sy en meps diy beskrivning hur man syr en meps kepsmössa
Delar till mepsen


Här ovan ser ni alla delarna till mepsen, en oval till baksidan, två halva ovaler till framsidan och en ihopsydd skärm.


sy en meps diy beskrivning hur man syr en meps kepsmössa
Lägg skärmen mellan de halva ovalerna


Börja med de två halva ovalerna till framsidan och skärmen. Lägg ovalerna räta mot räta och passa in mitten av skärmen med mitten av ovalerna.


sy en meps diy beskrivning hur man syr en meps kepsmössa
Nåla i mitten och kanterna


Börja med att sätta en nål i mitten genom alla delar och en nål i varje sida av de halva ovalerna. 

Nålarna i kanten gör att det blir lite kvar av mössdelen där det inte är någon skärm, det gör att det blir lättare att sy ihop mepsen sedan.


sy en meps diy beskrivning hur man syr en meps kepsmössa
Nåla hela skärmen


Nåla sedan från mitten och ut mot kanterna. Försök att inte dra i mösstyget.

Sy sedan långsamt på overlocken längs hela skärmen, rätta till tyget allt eftersom så att det ligger kant i kant med skärmen. Det är jättefrestande att sy snabbt meeeen då blir overlocksömmen oftast inte bra och det är svårt att hinna med att svänga då skärmen är stum och inte går att böja. Om du vill kan du sy en extra söm med hushållsmaskinen längs overlocksömmen för att förstärka sömmen.


sy en meps diy beskrivning hur man syr en meps kepsmössa
Framsidan av mepsen


När du sytt ihop mösshalvorna och skärmen ser de ut såhär. 

Då är det dags att sy ihop mepsen. Lägg den hela ovalen (baksidan) räta mot räta med framsidan. Jag börjar med att nåla ihop mitten av baksidan med mitten av framsidan. Sedan nålar jag ner längs kanterna. Eftersom skärmen är väldigt böjd ligger inte framsidan av mössan platt och det kan vara knepigt att få mössan rak om man inte börjar i mitten. Sy runt hela ovalen.

Klipp sedan jacken i mössan, vräng och sy ihop precis som på en vanlig mössa :)

Lycka till med sömnaden!






ps, om ni använder instagram, använd gärna #pysselnabon om ni syr i mönster eller tyger från pysselnabon, älskar att se era alster! <3

1 kommentar:

  1. Hej! Tack för toppenbra beskrivning! Ska försöka mig på min allra första meps men hittar inte ditt mönster? Tack på förhand!

    SvaraRadera