lördag 7 november 2015

Hur man fållar organza med vanlig pressarfot

Morgonen började jag med att fålla lite organza... Det är organzabitar på ungefär 50x50 cm som ska fållas för att sedan dekoreras med virkade kanter, paljetter, pärlor och annat fint för att sedan användas i assyriska festligheter.

Men det här med fållandet. Det är ju inte tvärenkelt att fålla organza. Och snyggast är ju när det blir en stadig snygg kant utan något av den råa organzan som syns. Jag har spelat in en liten video för att visa hur jag fållar organza för att få till kanten så som jag vill ha den :)






Som ni ser så håller jag upp organzakanten i pressarfoten så att den står upp lite mot nålen. Med vänstra handen drar jag organzan bort från maskinen så att det inte kommer in för mycket organza i pressarfoten. Med högra handen nåller jag upp och viker organzan lite så att sicksacken går över en vikt kant, oftast blir det en liten s-form på organzan.



tips inspiration diy gör det själv organza fest bröllop sy
Jag håller upp organzan in i pressarfoten


Det fungerar bäst om organzan är helt rakt klippt (annars kan det bli lite bubbligt) och om man håller den lite spänd när maskinen syr.



tips inspiration diy gör det själv organza fest bröllop sy
En jämn sicksack över organzakanten


Kanten blir stadig och utan råa kanter vilket jag tycker blir så snyggt! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar