torsdag 8 januari 2015

Collegekofta med knappar

I höstas köpte jag för första gången ett collegetyg, det är stretchigt som jersey men lite tjockare med en insida som känns flossad och supergosig. Hade planen att sy en collegetröja och valde att göra den som en kofta med knappar eftersom det är mycket smidigare :)

Gjorde det lätt för mig och använde mig av mitt vanliga tröjmönster, kortade ärmarna lite för att kunna ha mudd istället, kortade också lite i midjan för att kunna ha en bred mudd nertill. Framstycket klippte jag av på mitten och rundade av kanterna uppe i halsen för att det skulle bli snyggt med knäppningen.



sy kofta barn college tröja barnkläder
Kofta i collegetyg, storlek 86


För att vara ett första försök är jag otroligt nöjd och dottern älskar koftan! Jag var lite ivrig i knappandet som ni ser, översta knappen använder vi aldrig och den kommer inte att sättas dit på framtida koftor. Jag var så nöjd över att ha hittat ett sätt att få knapparna med samma avstånd att jag knappade på av farten ;)



Matchande gul mudd



Tycker det blir väldigt snyggt med en bred mudd nertill :) Ärmarna ser väldigt korta ut på bilden och till nästa försök förlängs de något litet, men mest ser de korta ut för att jag gillar tröjor och koftor som är lite längre. Tycker inte om när tröjorna glipar i magen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar