måndag 3 november 2014

Begagnad dockvagn blir som ny

Dottern har börjat intressera sig lite för dockvagnar. Eller, egentligen vagnar över huvud taget, det är roligt att styra omkring dem tycker hon :) Istället för att köpa en dyr ny vagn valde vi att köpa en begagnad, det är ju lite oklart hur länge det här nya intresset kommer att hålla i sig ;)

Priset på dockvagnen var helt i min smak, färgerna på suflett och liggdel inte lika mycket. Bestämde mig för att sy nytt såklart och var sedan lite ivrig och klippte bort allting så att bara chassit var kvar på vagnen... Sedan kom jag på att dottern (som redan hunnit se och provköra vagnen under glädjetjut) sannolikt skulle vilja köra vagnen morgonen efter när hon vaknade... Jag fick sitta uppe tills jag var klar med den nya klädseln med andra ord! Och det är ju lite jobb med att sy ny vagnsklädsel upptäckte jag!



Dockvagnen före remake


Maken valde yttertyget och jag tyckte att det passade bra, stormönstrat rött/vitt stadigt vävt tyg. Jag valde enfärgat rött till insidan av korgen.



återanvänd dockvagn återbruka
Dockvagn i ny tappning


Valde rött till kanten på sufletten också för att knyta an till liggdelen. Bestämde mig också för tryckknappar istället för kardborrband för att fästa liggdelen och sufletten på chassit.



återanvänd dockvagn återbruka
Rött enfärgat inuti liggdelen


Som ni ser skymtar det fram lite vitt runt kanten nere i liggdelen och uppe under sufletten. Alla sömmar är kantade med snedslå för att dölja de råa kanterna :)

Tidsåtgång? Ca tre timmar med en liten kaffepaus :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar