torsdag 23 oktober 2014

Lagad kjol och inspirationsböcker

På jobbet hade vi en fantastiskt söt kjol som barnen gärna lekte med. En liten rosa prinsessdröm i kjolformat. Enda problemet var att den liksom inte längre ville vara en kjol. Nästan omöjlig att sätta på och resåren försökte fly från kjolen på något sätt.

Efter att ha hjälpt till med att ordna styrseln och sätta på kjolen en sådär hundrafemtioelva gånger tyckte jag att det fick räcka. Jag tog mig en närmare titt och konstaterade att sömmen som håller resåren på plats hade släppt, hela vägen runt! Lätt åtgärdat med andra ord :)


resår kjol barn sy
Rosa fluffig kjol


Den var ganska finurligt sydd måste jag säga och är som sagt en riktig prinsessdröm på. Dottern provade den här hemma och sprang till spegeln direkt för att dansa ;) På bilden är den fotat med retrofilter, i verkligheten är den alltså mycket mer rosa :)


resår kjol barn sy hållbar
Sicksack håller nu resåren på plats


Istället för den raksöm som hade spruckit (misstänker att den inte var elastisk) så sydde jag dit en ganska tät sicksack, nu ska kjolen tåla rejält med slitande och dragande utan att sömmen går sönder :)

Jag har ett liknande tyg hemma tror jag och ska nog sy en kjol till dottern i den här modellen, återkommer med mönster och beskrivning när det blir av :)

Jag fick förresten väldigt trevlig post idag! Beställde två böcker på bokus höstrea, 39kr styck vilket är nästan gratis! Har länge länge länge tänkt att jag ska börja sy waldorfdockor (inte för att jag förespråkar waldorfpedagogiken utan för att dockorna är fantastiska) och nu äntligen har jag fått hem så att jag kan börja!


Handarbetsböcker från bokrean


Portot gick förresten på 10 kr... Så beställ om ni funderar på inspiration :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar