torsdag 4 september 2014

Viktig virkning för välgörenhet

Bläckfiskvirkning är ett ständigt pågående projekt här hemma, oftast har jag några stycken igång som jag virkar på lite här och där när jag har en stund över. Till exempel om maken är ute, dottern sover och klockan är för mycket för att sätta igång med ett större projekt men för lite för att jag ska vilja sova. Då brukar jag plocka fram bläckfiskarna och virka ett varv här eller en bläckfiskarm där. Det går inte så snabbt som ni förstår men sakteliga blir de allt mer färdiga :)



virka bläckfiskar välgörenhet neonatal bebis leksak gosedjur
Två färdiga bläckfiskar i bakgrunden och tre som är på gång


Jag har skrivit tidigare om de här bläckfiskarna som virkas över hela Sverige och sedan skänks till neonatalavdelningar på olika sjukhus. Det är inte alla sjukhus som tar emot bläckfiskarna utan man kan ta reda på vilka sjukhus som är aktuella och skicka bläckfiskarna till respektive ambassadör för de sjukhusen.

Varför har jag valt att virka bläckfiskar och ge bort? Det är enkelt - jag gör det framförallt för barnens skull. Bläckfiskarna hamnar hos barn som föds för tidigt och som behöver en extra trygghet. Bläckfiskarmarna påminner om navelsträngen som gör att barnen även utanför magen får en "i magen"-känsla. Jag har läst många artiklar om barn som kramar bläckfiskarmarna som om de aldrig kommer att släppa och där det hjälpt att avleda från att dra ut slangar, sonder och annat som de är inkopplade i.

Danska undersökningar visar att tryggheten barnen finner hos bläckfiskarna gör att de får bättre syresättning och bättre hjärtverksamhet. Inte vetenskapligt bevisat men om någon noterat på neonatalavdelningarna att barnen verkar må bättre efter att ha fått sin bläckfisk är det tillräckligt för mig :)

Det jag vill göra idag är att uppmuntra er som kan virka eller som redan virkar bläckfiskar att skicka dem till Erika som är ambassadör för Ystads sjukhus. Som jag skrivit tidigare har läkarna i Ystad själva tagit initiativ till att få bläckfiskar till neonatalavdelningen. Just nu är de slut där och det finns ett stort behov av dem!


Erikas adress:

Erika Drewke
Stora Södergatan 18B
222 23  Lund



Kort om bläckfiskarna:
- De måste virkas i ett garn som är 100% bomull och som tål att tvättas i 60 grader
- Stoppa dem med exempelvis kuddfyllning (som tål 60 grader, den vadd man köper i exempelvis tygbutiker tål inte att tvättas så varmt! Jag köper IKEAS 12-krs kuddar och använder fyllningen som stoppning)

- Armarna får inte vara längre än 22cm i utdraget läge

Jag använder garnet Drops Paris som passar perfekt till bläckfiskar!

Mönster hittar du här!


_____________________________________
UPPDATERING 140904 12:35

Många undrar vilka sjukhus som tar emot och undrar över att de hört att sjukhusen valt att sluta med bläckfiskar på grund av infektionsrisken. För drygt ett år sedan var det ett himla ståhej kring några sjukhus som valde att avstå, läs mer om det här. Tänkte belysa detta lite! :)

Sjukhusen väljer själva om de tar emot eller inte (och därmed alltså kan tvätta dem och hålla efter de hygienkrav som finns för bebisarnas säkerhet). De sjukhus som tar emot har en ambassadör som tar emot bläckfiskarna, tvättar dem och kontrollerar att de uppfyller säkerhetskraven. Man kan alltså inte skicka till ett sjukhus på måfå utan man skickar till en ambassadör.


Om man virkar en bläckfisk och skickar till en ambassadör kommer bläckfiskarna alltså att hamna hos ett prematurt barn. Om man skickar en bläckfisk som inte uppfyller säkerhetskraven (ex för långa armar) så blir bläckfisken ett såkallat syskondjur och då ges de till syskon till prematura bebisar :) Alla bläckfiskar kommer till användning och hamnar hos ett barn :)

4 kommentarer:

  1. Tack!
    Jag skrev ett nytt inlägg precis, http://lundabon.blogspot.se/2014/09/forlangd-tavlingstid.html så att du vet hur lång tid du har på dig :)

    Den här bilden, http://lundabon.blogspot.se/2014/03/vad-vi-virkar-for.html , tycker jag beskriver vad vi gör väldigt bra :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag hoppas på att det dräller in många bläckfiskar hos dig! Den där bilden är helt underbar <3

      Radera
    2. Ja :) Har den sparad på datorn för att påminna mig varför jag håller på. Vissa gånger behövs den tyvärr. Önskar det vore enklare men jag hoppas att jag gör lite nytta i alla fall :)

      Radera
    3. Jag tror verkligen att du gör nytta! Det uppskattas mycket från mig i alla fall som virkar att det finns ambassadörer som sköter om att tvätta, säkerhetskontrollera och skicka bläckfiskarna till sjukhusen!

      Radera