måndag 1 september 2014

Fleecad mössa - nu är vi redo för kylan

Så glad över att kunna sy dotterns mössor själv! De mössor jag sytt nu nyligen är sensommar/höstmössor och kommer att fungera fint sålänge det är lite värme kvar i luften. Men till vintern eller när hösten kommer igång ordentligt behövs en lite varmare mössa och då gillar jag fleecefodrat. Sydde en vintermössa med fjärilar till dottern, färgglatt är bra :)



sy mössa fleece vinter höst fjärilar
Vintermössa storlek 48/50

sy fleecefodrad mössa
Fleecefodrad mössa


Jag är inte särskilt förtjust i att skarven mellan fleecefodret och yttertyget syns så därför gör jag yttertyget några mm längre (ca 4 mm) för att kunna vika in skarven så den hamnar på insidan mössan.

Som ni ser på första bilden har jag valt att sy samma dekorsöm på de fodrade mössorna som jag för på mina ofodrade. Dels tycker jag att det är snyggt men det fyller en funktion också såklart :) På de ofodrade mössorna är dekorsömmen fållen (det innebär att tyget blir dubbelt över öronen som behöver skyddas lite extra) och på de vinterfodrade mössorna håller dekorsömmen fleecefodret på plats så det är lätt att sätta på och ta av sig mössan :)

Nyfiken på en vintermössa? Titta in i webbshopen för att se vilka tyger som finns hemma just nu :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar