torsdag 14 augusti 2014

Klänning i viscose

I början av sommaren var jag och en vän på Stoff&Stil och undersökte utbudet. Hittade bland annat ett viscosetyg i stuvhörnan som jag blev helt förälskad i! Färgerna är verkligen mina och mönstret, ja alltså, det är galet galet men samtidigt fantastiskt på något sätt. Jag har hållit utkik efter ett fint viscosetyg sedan jag provsydde min färgglada klänning men inte hittat någonting tidigare.

Mönstret till den klänningen ritade jag med ett viscosetygs mjuka fall i åtanke och ärmarna sitter samman med fram- och bakstyckena så det är alltså egentligen bara en fram- och en baksida på klänningen. Det visade sig att jerseytyget inte riktigt fungerade lite smickrande och jag har inte varit helt nöjd med klänningen även om den blivit använd. När jag nu hittade ett viscosetyg gnuggade jag geniknölarna, gjorde ett par justeringar i mönstret och sydde mig en viscoseklänning som jag verkligen är nöjd med! Det var egentligen inga stora ändringar i mönstret men ni som syr vet att ofta är det inte de stora ändringarna som gör störst skillnad utan de små!

Slutresultatet är ett mönster jag är riktigt nöjd med och en klänning jag är med mer än nöjd med :)


klänning viscose mönster sy
Viscoseklänning


Jag funderade ett tag över hur jag skulle göra halsen på klänningen. Nederkanten och ärmarna är fållade men halsen är inte tvärenkel att fålla. Googlade lite och såg att många kantbandar med samma viscosetyg vilket ju i och för sig blir snyggt men det är sjukt pillrigt och tidskrävande. Eftersom jag inte hunnit montera min bandkantare kändes det inte som ett alternativ. Jag ville också ha en halslinning som bröt av lite mot det mönstrade tyget så jag valde att mudda med brunt istället.

Så om ni sitter och funderar som jag över vad som blir enklast/bäst/snyggt när man syr klänningar i viscose - mudd tycker jag fungerar perfekt! Jag har valt att ta halslinningens mått och gångra med 0,8 för att få fram muddens mått. Då ligger mudden snyggt och håller ihop klänningen fint utan att det blir rynk i tyget :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar