lördag 9 augusti 2014

En färgklick - babbeln Diddi

Babba, Bibbi, Bobbo och Dadda, Diddi, Doddo. Sex stycken är Babblarna och idag är det dags för sista babbeln att visa sig: Diddi.



virka babblarna mönster gratis språkträning
Babbeln Diddi

virka babblarna mönster gratis språkträning


Jag gillar hur färgstark Diddi är med sina taggar på huvudet, Diddi passar bra att knyta ihop Babbel-påsen med eftersom hon har alla färger som de andra Babblarna :) 

Men gissa om det var mycket jobb med taggarna!! Om man inte virkar själv så är det ibland svårt att föreställa sig hur mycket jobb det är med att virka. Framförallt när man virkar figurer (amigurumi), då är det inte bara virkningen utan många delar och myket montering att göra. Som exempel här på Diddi. Varje tagg består av två delar som ska sys ihop och sedan sys fast på huvudet. Det ger fyra trådar per tagg att fästa - 28 trådar totalt bara på taggarna! Sen tillkommer ju montering av ögon, armar och ben plus att mun ska broderas dit. Många många trådar att fästa!

Jag funderade ett tag på vilket håll jag skulle sy fast taggarna, framgick inte helt tydligt i virkmönstret eller på bilderna så jag valde att sy fast taggarna  med smala sidan fram och bak. Det var det som passade bäst ihop med hur kroppen ser ut och då blev det också lite plats mellan taggarna, annars hade det blivit väldigt trångt!

Mönster kan ni hitta här på Babblarnas hemsida där det också finns annat pyssel kring Babblarna.

2 kommentarer:

  1. Jag brukar sy fast mina taggar så att böjen blir åt sidan, se bild;). Jättefina är dina Babblare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Rebecca,
      Tack! Jag tittade på bilderna i beskrivningen och funderade länge vilket håll taggarna satt på men kunde inte bestämma mig för vilket håll de såg ut att sitta på ;) Det blev bra såhär också, ska prova på andra hållet nästa gång :) Kunde se att det inte riktigt blev som dina satt. Tack ingen för mönstret - så nöjd med hur de blev!!
      Anna

      Radera