söndag 13 juli 2014

Mysiga, sköna, loose-fit haremsbyxor

En kär vän var här i veckan, nästan en hel vecka fick vi rå om henne :) En av dagarna åkte vi på tjejutflykt utan maken och dottern. Landade på IKEA en sväng men sedan på Stoff&Stil i Kungens Kurva. De hade rea och såååå många fina tyger! Jag köpte ett underbart viscosetyg som ska bli en klänning till mig samt två andra tyger som ska sys till en present :)

Kära M köpte tyg också och bad mig hjälpa henne sy lösa, sköna haremsbyxor. Det ville jag ju såklart hjälpa henne med :) Vi gjorde två modeller, dels en knälång modell med grenbiten lös vilket ger mer häng, dels en lång modell med helt fram- och bakstycke.


Den knälånga modellen består av två sidostycken och sedan två trianglar som sys på som häng - det blir så mycket häng som man gör trianglarna breda, och det blev precis sådär lagom mycket :) Hon köpte ett band som matchade till också som vi sydde kanaler till både i midja och benslut. Blev verkligen pricken över i'et!
 

Ganska fantastiskt egentligen hur mycket jobb det är med ett par haremsbyxor i fler delar än fram- och bakstycke! Nu ritade vi i och för sig eget mönster och mätte och räknade vilket såklart också tar tid, men jag tror M var förvånad över att det är så mycket jobb med att sy!


haremsbyxor sy vävt tyg mönster
Fina M modellar haremsbyxor

haremsbyxor mönster
Generöst med häng 


Haremsbyxorna blev rejält luftiga och sköna tyckte M (och jag för den delen - provade dem och funderar på om jag ska ordna ett tyg så jag kan sy ett par till mig själv också!!) Härlig färg på tyget tyckte jag också!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar