söndag 15 juni 2014

Sy-LAN och triss i klänningar

Idag har varit en riktig heldag med symaskinerna. Det var äntligen dags för sy-träff igen och trots en sömnlös natt kändes det roligt att packa ner overlocken och de tyger och mönster jag hade tänkt grejja med idag. Till förra syträffan hade jag förberett lite och skurit ut en tröja och ett par byxor i alla fall så att jag kunde börja med att sy och sedan rita ut och klippa om jag hann med. Väldigt smidigt eftersom det kändes som att jag kom igång direkt när halva jobbet redan var gjort.

Idag hade jag inte hunnit förbereda någonting alls. Vilket innebar att i morse packade jag ner många många tyger och mönster i en ikea-kasse (den mindre varianten är så himla smidig att packa saker i!!) Något ambitiöst dessutom måste jag tillägga. Nu visste jag ju inte hur mycket jag skulle hinna, men jag tänkte i alla fall inte sitta sysslolös ;) Vilket resulterade i att jag packade ner för att kunna sy tre barnklänningar, tre klänningar till mig själv och två tröjor till dottern... Alltså, ni hör ju själv... Dessutom var planen att förstora två av mina klänningsmönster i flera storlekar.


syträff stockholm
Symaskinsbordet


Vi dukade upp symaskinerna på ett bord och förberedde två bord för mönsterritning och tillklippning. Egentligen hade vi tre bord att jobba på med tyger och mönster men det ena bordet blev snabbt ett fikabord ;)

Det var fantastiskt roligt även om jag inte riktigt hade sånt flyt som jag planerat för ;) Jag hann klippa ut och påbörja tre barnklänningar i olika storlekar (och rita upp mönster till dem i större storlekar). Det är inte så lite egentligen men nog kändes det lite snopet när det var dags att åka hem och ingenting var färdigt! 

Eftersom det är fotboll ikväll är maken upptagen och jag passar på att sy lite. Och vad händer då?! Först måste jag trä om overlockmaskinen. TRE gånger! Sedan börjar jag sy och TJONG rejsar jag över en nål och skärkniven flyger iväg. Och att sy på en overlock utan skärkniv... Poängen är ju liksom att den klipper kanterna samtidigt som den syr... Maximal otur. Men jag hade hunnit sy mer än hälften av alla overlock-sömmar under dagen idag så det var mest fållningssömmar = vanlig symaskin. Phew ;) Nu är det en snabb kopp kaffe och lite tangentknatter innan jag ska sätta mig en liiiiiten stund till vid maskinerna. Att det ska vara så svårt att slita sig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar