fredag 27 juni 2014

En färgglad klänning till mig

Minns ni den här sneakpeaken på ett färgglatt tyg? Klänningen har varit färdig ett tag och blivit använd men jag är inte helt nöjd med modellen. Inte efter att den andra klänningen jag sydde blev så himla bra och skön!! ;) Funderar faktiskt på att klippa om den och göra modellen mer lik den andra, så gott det går i alla fall med en redan färdig klänning.



sy klänning vuxen
Färgglad klänning


Den här modellen är luftigare (läs större), kortare fram än bak, med rynk under brösten, kantband istället för mudd i halsen och med ärmar direkt på fram- och bakstyckena. Den blev lite väl generös i storlek tycker jag, samtidigt som det ju är skönt när det är sommar. Enda anledningen till att jag tvekar med att sy om den är ju att den ju faktiskt kan bli sämre. Det är absolut inget fel på den nu egentligen - förutom att jag behöver flytta upp resåren fram lite så den sitter precis under brösten (nackdelen med att mäta ut resåren med amningsbh på sig!)

Har jag berättat förresten att skärkniven på min overlock gick av? TJONG sa det när jag körde över en nål för snart två veckor sedan. Nu har jag äntligen beställt nya knivar till den och hädanefter ska jag baske mig se till att hinna rycka nålarna innan jag kör över dem! Det blir en så väldans dyr historia om skärknivarna bara ska hålla i fyra månader! ;)

4 kommentarer:

  1. Jag gillar allt förutom möjligtvis kantbandet. Ser lite väl mörkt ut. Och med flyttad resår blir den suverän!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kantbandet blev en liten nödlösning (svart när ingenting annat i klänningen är svart??), hade inget mörkblått hemma och svart passade bättre än vitt. Funderar på om jag när jag ändå sprättar resåren kanske byter kantbandet mot rött eller kanske grönt...?

      Radera
    2. Jag tror på grönt, det passar så bra till dina färger!

      Radera