fredag 9 maj 2014

Unika mössor

När man syr blir det oundvikligen spillbitar, vissa bitar så stora att det känns onödigt att bara slänga bort. Men någonting ska man ju också ta sig för att göra av dem! Jag samlar mina spillbitar i en fryspåse och den där påsen har vuxit i takt med att jag sytt mer kläder. Synd att inte spillbitarna förvandlar sig till nytt tyg, det hade jag gärna velat :) Jag fick i alla fall en idé. För flera veckor sedan egentligen men nu först har jag kommit till skott.

Resultatet kan man verkligen kalla unikt. På riktigt. Välkommen till världen spillbits-mössan!


sy unik mössa
Spillbitsmössa i storlek 44 till dottern (framsida)

sy mössa bebis
Spillbitsmössa i storlek 44 till dottern (baksida)


Det blev en till dottern (framsidan på den är min favorit) och en till mig. Jag hoppas hoppas dottern kan ha mössan, sydde efter hennes tidigare storlek kom jag på när tyget redan var klippt och hennes huvud kan ju eventuellt ha vuxit ;)


Spillbitsmössa i vuxenstorlek (framsida)

Spillbitsmössa i vuxenstorlek (baksida)


Blev inte riktigt nöjd med min mössa när jag väl hade sytt ihop den, jag skulle valt något annat än det gula med stjärnor som hamnade i mitten på båda sidorna och tar över hela mössan! Meeeen, det är en spillbitsmössa och blir den inte använd så har jag mer spillbitar att sy en ny av :D

2 kommentarer:

  1. Jag tror att det framför allt ledden som tyget ligger på som avgör. Om alla bitar, oavsett bredd, ligger på "längden" tror jag att det ser bättre ut. Och det även om du måste skarva ihop två bitar.

    /cho

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med, det är nog om tygerna ligger eller står som gör skillnaden i om det blir bra eller inte. Dottern har använt sin mössa varje dag sedan jag sydde den, jag har inte använt min alls ;) Kanske måste ordna en mössa till mig med tygbitarna på andra ledden så den blir lite snyggare ;)

      Radera