lördag 3 maj 2014

Klänning med knappar och webbshop

Ibland hinner jag sy mer än jag hinner blogga, påsken var en sådan helg där jag satt uppe sent de kvällar som maken var hos kompisarna. Det går i vågor med allt pysslande, ibland har jag så mycket inspiration och idéer, ritar mönster och skär tyg så det bara vibrerar. Och ibland är det lite torka och annat som inspirerar, jag går hellre och lägger mig i sängen i rimlig tid och sover eller sitter och myser med maken framför en trevlig film eller småpratar med tända ljus. Det är en ganska skön balans mellan familjeliv och hobby.

Jag håller förresten på och jobbar med en webbshop på facebook där det ska bli lite överskådligare för de som är intresserade av att köpa sådant jag pysslar med :) Väldigt spännande pirrigt i magen! Titta gärna in och gilla sidan! Jag hade egentligen påbörjat och jobbat en del med en "riktig" webbshop men har funderat fram och tillbaka över fördelarna med att ha en facebook-sida istället. PysselNabon på facebook är så mycket mer tillgängligt för fler människor än en hemsida och därför bestämde jag mig för att satsa på det istället. Plus att om man klickar i "gilla"-knappen på facebooksidan får man sidans uppdateringar i sitt nyhetsflöde på facebook (första sidan med nyheter som du ser när du loggar in på facebook). Väldigt lätt och smidigt att se nyheter :) Sidan är som sagt under uppbyggnad men nyheter och information kommer hela tiden där :)


Under påskhelgen så sydde jag  bland annat en klänning som jag blev så nöjd med! Jag har blivit lite kär i färgställningen på prinsesstyget jag köpte hem nyligen. Det är så underbart med de gröna nyanserna i kombination med det rosa och turkosa. Ååååh! Och nu har jag alltså satt saxen i tyget och resultatet blev jag så fantastiskt nöjd med.



sy en klänning
En riktig prinsessklänning


Klänningar kan man ju inte ha för många av nu när det snart är sommarvärme på riktigt och jag har funderat över hur jag ska göra halsarna ännu bättre än på tidigare modeller. Själva klänningen är alltså det egna mönster jag jobbat fram tidigare och det är lätt att variera halsen lite bara. Enda justeringen på mönstret är att jag klippte bort ytterligare 0,5 cm i halslinningen för att kompensera för kantbandet. Kommer nog att göra det till en permanent justering av mönstret :)

Med tryckknappar är jag mer säker på att halsen verkligen håller över flera storlekar som det är tänkt. Fina E påpekade att hon nog inte hade en enda köpeklänning till sin dotter som inte hade knappar av något slag för att göra halsen större när klänningen ska tas på och av. Jag har två knäppningsmodeller jag tänkte prova, först ut är knäppning på axeln. Men inte den vanliga knäppningen på axeln där halsens kantband och stjälva knäppningen är skiljda utan en modell där allt sitter ihop och man slipper se skarvarna.



sy klänning med knappsprund
Knäppning i halsen


Eftersom jag valt bort kanterna och istället format kantbandet så mycket som går så blir halsen något droppformad - en väldigt fin och knappt märkbar detalj. Och det här med detaljer. Jag köpte några färgade knappar för ett tag sedan och här har de verkligen blivit pricken över i'et på klänningen. Valde limegröna knappar som matchar den ljusgröna färgen i klänningen relativt bra och som ger samma ljusa känsla som i det rosa tyget med prickar på.

Om jag visste hur jag fick in ett hjärta här i texten skulle jag lägga in ungefär hundra stycken :D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar