onsdag 7 maj 2014

Filt i flanell

Personligen tycker jag att flanell är ett oslagbart material att göra filtar av. Framförallt till bebisar och barn. Flanell är 100% bomull, supermjukt och passar perfekt att ha mot en liten bebis hud. Eller ett litet barns hud. Jersey/trikå blir oftast väldigt kallt och omysigt som filt, det värmer inte särskilt gott varken ute eller inte. Fleece är i och för sig varmt och mysigt, men jag föredrar att ha bomull mot mitt barns hud än polyester. Två lager flanell värmer fint och vill man ha en vintrig filt som ska värma även när det är riktigt kallt så kan man välja att ha fleece på ovansidan och flanell på undersidan.

Dottern behövde en lite större flanellfilt. Jag sydde en filt till henne tidigare med flanell under och fleece över men den börjar bli lite liten och kommer att bli lite för varm i sommar. Gav mig ut på jakt efter fin flanell. Och insåg att flanell är verkligen ett tyg som försvinner mer och mer i butikerna. Det är inte alls lika populärt som tidigare och det finns i princip ingenting att välja på. Ibland kan man ha tur och hitta ett riktigt fint flanelltyg men när jag letade var de flesta tygerna väldigt babyrosa och babyblå. Eller allmänt inte i min smak.

Men då hittade jag en guldgruva. På riktigt alltså! Såååååååå många flanelltyger. Jag började med att gå igenom alla tygerna och lade i varukorgen alla som jag ville ha. Det blev sanslöst många. Jag räknade inte ens för de blev så många och när jag hade rensat bland tygerna och valt de jag verkligen verkligen ville beställa var det fortfarande en hel del. Sånna sidor gillar jag!! Beställer man från USA blir det lite dyrare, men å andra sidan betalar jag hellre mer för en riktigt fin flanell än mindre för en jag inte alls tycker om.

Flanelltygerna är tvättade - sånt är alltid lite nervöst - håller kvalitén efter tvätt... Och det gjorde den. Tygerna är så supergosiga!! De flesta av tygerna beställde jag med tanken att sy filtar på beställning - det är antagligen fler än jag som tycker att det är smått omöjligt att hitta fin flanell. Men två tyger valde jag särskilt till dottern. Jag gillar boken "Den mycket hungriga larven" av Eric Carle och dottern har både den riktiga boken (även om hon är för liten för den än) och pekböcker med bilder bland annat från boken. Jag älskar sättet den är ritad och hur färglatt allting är. Och en filt med den hungriga larven på, jag hoppas hon kommer bli lika förtjust i den som jag!




köp flanellfilt
Filt i flanell "Den mycket hungriga larven"

flanell till filt

filt i flanell köp
Den mycket hungriga larven

bebisfilt flanell

flanell tyg


Gillar kombinationen av de två flanelltygerna - ett lite mer diskret med larven på vit bakgrund och ett riktigt färglatt!



flanelltyg köp
Några av flanelltygerna som går att beställa filtar av


Måste visa de andra flanelltygerna också, det är tre till förutom de här ovan på bilden men det var svårt att få in fler än nio i ett kollage utan att det blir svårt att se tygerna ordentligt. Alla tygerna finns i ett fotoalbum i webbshopen :) Tanken är att man ska kunna välja om man vill ha en dubbel filt som jag sydde här eller en enkel filt. Och såklart att man till den dubbla filten kan välja om man vill ha två mönstrade flanelltyger eller ett mönstrat och ett enfärgat. Tanken är att jag ska ordna beige flanell att ha som enfärgad, det matchar de flesta tygerna och syns inte så bra om det blir smutsigt :)

Det finns ju en stor chans att jag så småningom om det blir poppis med flanellfiltar från PysselNabon tar hem fler flanelltyger, de är fantastiska :) Och jag gillar att alla tyger har flera matchningar i färgerna - om man gillar att matcha :) Annars kan man ju också välja de tyger man tyger är finast oavsett färg och ha som filt! När dottern föddes köpte vi ganska många flanellfiltar i enkelt tyg, de var väldigt praktiska eftersom de är så mjuka, men det är också väldigt mysigt när filten är vändsydd så det är gosigt på båda sidorna :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar