tisdag 8 april 2014

Legopåse

När man har en liten hemma går det ju en del blöjor. Förvisso fler när dottern var yngre än nu eftersom pottan används flitigare men det går ändå en hel del blöjor per månad. Ganska snabbt har man samlat ihop blöjkoder och kan vraka och välja mellan gåvorna hos Pampers eller Libero. Vi har fortfarande inte kunnat bestämma oss för vilka vi gillar bäst (börjar mer och mer luta åt Libero som vi egentligen köper bara när vi har rabattkuponger).

På jobbet använder vi icas egna blöjor och de är fantastiskt bra, storlek 4 passar alla barn, förutsatt att de släpper blöjan innan de är 3½. Efter det krävs en storlek 5 om barnen inte är väldigt smala. Jag bestämde mig i början för att vi skulle köpa icas blöjor eller lite mer miljövänliga änglamark men ändrade mig ganska snabbt. På vårt närmaste ica maxi kostar nämligen pampers 55kr om man handlar för mer än 200kr. Och det gör vi ALLTID när vi är på maxi. Libero kostar 75kr. På dessa rabatter får man dessutom använda sina blöjkuponger... Ibland är blöjorna alltså nästan gratis som ni förstår... Har till exempel köpt två paket pampers för 60kr. Ett paket ica blöjor kostar 69kr... För ett par veckor sedan höjde de dock priserna på böjorna, har för mig pampers för 69kr och libero för 89kr. Inte alls lika billigt men med rabattkuponger fortffarande billigare än icas blöjor.

Men ja, nu skulle det här ju inte handla om hur billigt man kan komma undan att köpa blöjor för, det skulle handla om legopåsen jag precis sytt :) Men anledningen till att jag började prata blöjor är att vi valde en lego duplo låda som gåva för en hel del pamperspoäng förra året på sommaren eller våren. Dottern var ju på tok för liten men jag tänkte att den där kommer hon att gilla senare. Och nu är hon faktiskt väldigt förtjust i sina små duplodjur och de få klossarna hon har :)

Någon praktisk förvaring är ju själva duplokartongen inte så hittills har hennes duplo legat på tv-bänken... Inte helt vackert. Så, efter att ha sytt kritförvaringen gav jag mig på en legoförvaring :) Maken valde tyget, de fina fjärilarna, nästan så jag hade lite ont av att använda den sista biten av det tyget men så frågade jag mig själv om det inte var finare framme än i en låda... ;)


sy legopåse
Legoförvaring


Tyget är så härligt färgglatt! Använde ett rött sidenband som dra-ihop-band och det blev väldigt harmoniskt tillsammans med den svarta tygbotten.

Jag har använt mig av samma tankesätt som när jag sydde kritpåsarna och när jag har sytt mina förvaringskorgar av vaxduk. Den största förändringen jag gjorde förutom att sy en kanal för bandet är att yttertyget går över och en bit ner på insidan påsen. Jag ville inte att det vita innertyget skulle synas eller att det skulle bli en synlig skarv längst upp på påsen som det annars har blivit när jag sytt förvaringskorgarna. 

Det var inte direkt svårare att sy på det sättet men eftersom man då måste ha ett vändhål får man hålla tungan rätt i mun ;) Jag sydde ihop ytter- och innertyg först, sedan bottenplattan på yttertyget, sydde ihop kanten på yttertyget och halva innertyget. Sydde sedan botten på innertyget och sist kanten på innertyget men bara en liten bit upp från botten så att det blev kvar ett vändhål.


vändbar förvaringspåse
Inner och ytterpåse innan den är färdig


Det kan se lite knasigt ut innan man är färdig, som ni ser på bilden ovan ser det ju ut som en platt korv med rätsidan tygerna utåt överallt. Vändhålet ser ni i det vita tyget nere till höger i bild. Men när vändhålet är igensytt tar man och stoppar ner inneryget i yttertyget och kollar så att bottnarna hamnar rätt innan man syr en söm längst upp så påsarna håller sig på plats. Eftersom jag skulle sy kanalen för bandet gjorde jag det istället för att sy en söm längst upp på påsen :)


sy en påse
Man kan se det vita fodertyget skymta fram


sy en legopåse
Legopåse


Väldigt nöjd och hoppas att legopåsen kommer hjälpa oss att hålla legot samlat framöver :) Den här påsen är ju egentligen vändbar eftersom det inte är några synliga sömmar, men jag tycker nog att det är snyggast att ha den med yttertyget utåt eftersom jag valt att låta det gå ner på insidan :)


______________________________________________

Uppdatering 2014-04-09

För er som är nyfikna på tyget; fjärilstyget är ett tyg från Laurel Burch - hon har underbara tyger! Jag beställde tyget  i höstas för att använda till en julklapp och biten som blev över har som sagt legat och gottat till sig i väntan på att jag skulle kunna bestämma mig för vad jag skulle sy av det. Beställde fjärilstyget tillsammans med några andra tyger som jag också blev förtjust i, är ni nyfikna på tygerna kan ni läsa om dem här :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar