måndag 7 april 2014

Hur syr man ett förkläde?

Det här med förkläden alltså, verkar ju så enkelt - det är ju bara lite tyg och lite band. Jag köpte färdigklippta förkläden billigt av en tjej i en sygrupp som fick erkänna för sig själv att hon inte skulle sy dem färdigt inom rimlig tid. Finfint för mig eftersom jag blev helt kär i tygerna, och framförallt ett av dem, såklart det jag ny sytt ihop till ett förkläde. Kunde ju inte vänta :)



sy ett förkläde
Utklippt förkläde


Visst kan man inte annat än älska tyget? Jag tror att det är en kökshandduk som blivit omvandlad till blivande förkläde. När jag satte mig ner för att börja sy så funderade jag faktiskt ett tag på hur man egentligen gör ett förkläde... Det är ju bara lite band som ska på, men VAD för band egentligen?

Jag bestämde mig för att kanta med snedslå i bomull som jag köpte på Ohlssons Tyger, hade egentligen tänkt använda det till haklappar men eftersom det inte alls är elastiskt blir det inte bra på haklappar (då passar snedslån från Stoff&Stil mycket bättre).



kantbanda ett förkläde
Förkläde in progress


Det bästa är att börja med att kantbanda så som du ser på bilden ovan - upp mot halsen, sidorna och nederdelen. Kantar man de delarna först (två remsor snedslå) kommer ändarna att försvinna under nästa kantband och du slipper att det fransar sig och blir fult.



Kant i närbild


Om man inte har alltför skarpa svängar fungerar bomullssnedslån från Ohlssons väldigt följsamt och bra.



hur syr man ett förkläde
Färdigt förkläde


Sist är det dags för de band man syr i "armhålorna" av förklädet, där det ska finnas löst snöre över i båda ändarna att knyta runt halsen och runt midjan. Först tänkte jag använda mig av snedslå där också och sy ihop den hela vägen i knytändarna också. Men så tänkte jag att det skulle bli väldigt styvt och bestämde mig istället för att använda mig av bomullsband som jag vek dubbelt runt förklädeskanten men annars lät vara som det var. Mycket enklare att knyta med men jag blev inte helt nöjd med hur det blev på förklädet. Det vill liksom byngla sig och är inte helt platt. ska fundera på om jag ska sprätta och byta band men för nu får banden sitta kvar :)

Hur vet man hur långa snören man behöver för att kunna knyta runt hals och midja då? Det här förklädet är i storlek till en 4-5åring och då är det lagom med 40cm löst band till midjan, man kan ta 50cm om man vill vara på säkra sidan, men det här förklädet med 40 cm kan jag knyta runt midjan. Själva förklädet bygger ju ut ganska mycket runt midjan så själva knytet behöver inte vara så långt. Till halsen funderade jag ganska länge och valde att ha 30cm att knyta med. Själva flärpen på förklädet kommer att gå upp under halsen på ett barn och då räcker 30cm för knytning. 

Snedslå är en fantastisk lösning eftersom det blir så himla enkelt att kanta vävt tyg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar