måndag 21 april 2014

Glad påsk och stjärnig buff

Jag har ju alldeles glömt att säga GLAD PÅSK! Men jag hann ju precis innan påsken är slut ;) Vi har mest njutit av påskledigheten (4 dagar i sträck ledigt tillsammans är ju LYX!!) och försökt att göra så lite som möjligt av vardagens måsten. Underbart!

Minns ni förresten påskhararna jag fixade med i början av förra veckan? Som jag skulle lägga i påskäggen till mina kollegor när jag åkte dit? Jag gjorde missen att jag dekorerade med glitterlim utan att kolla torktiden... Jag gillar verkligen att dekorera med glitterlim men av någon anledning glömmer jag alltid att det är ett par timmars torktid... Jag måste verkligen leta efter en mer snabbtorkad variant än den jag har!! Påskhararna hann som ni förstår inte torka innan jag skulle åka till jobbet så jag stoppade köpta påsktuppar i äggen tillsammans med chokladen.

Och påskhararna då? För första året sedan jag flyttade till Stockholm har jag haft en anledning att plocka in påskris :) Tidigare i veckan fällde de träd inne på vårt område så det var inga problem att plocka sig ett lagligt påskris och i det påskriset hänger nu påskhararna så vackert. Kan verkligen rekommendera att komma ihåg dem till nästa påsk! Eller om ni känner någon som gillar harar och kaniner skulle det bli en väldigt fin girlang att hänga upp.


pyssla påskpynt barn
Påskhararna hänger dekorativt i påskriset


Det gula och bruna i påskriset blev så fint tycker jag!

Jag har också provat sy en till buff till med lite andra mått än den första jag gjorde. Buffar är snabb och enkel sömnad och jag gillar hur användbara de blir! Sydde 45x35 cm förra gången men tyckte att den var lite väl vid kring halsen. Nu har jag provat sy 40x40cm, tänkte att det inte skulle skada med lite extra på höjden. 


vändsydd buff
Buff i stjärntyg


Det här stjärntyget gillar jag och kombinationen gul och brun är ju fantastisk här också :D Kan konstatera att det extra på höjden var positivt men att minska 5 cm på bredden gjorde att buffen var lite jobbig att ta på och den kan definitivt inte användas som mössa eller pannband.

Drar slutsatsen att måtten 45x40 cm är optimalt, buffen går på lätt och den extra höjden kompenserar för att den känns lite vid kring halsen. Funderar på vilket tyg jag ska använda för att sy en sista buff i de måtten ;) Den här stjärnbuffen går inte riktigt att använda i de mått den har nu, men jag har en idé för hur jag ska fixa till den på ett snyggt sätt - det ska nog bli en buff till mig med en liten fin detalj på :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar