tisdag 1 april 2014

Fjärde gången gillt? Klänning med underbara fjärilar

När jag var på syfestivalen köpte jag ett tyg med underbara fjärilar på. Jag hade gått och tittat på tyget så många gånger online men inte beställt eftersom jag tyckte det blev för dyrt med frakten från Finland. Passade på då när de var på mässan :) Köpte matchande mudd på en gång. Jag tycker överlag att det är riktigt svårt att hitta färgad mudd som fungerar med alla olika tyger - det skiljer sig så mycket i nyanser! Av den anledningen använder jag nästan bara vit mudd - det passar ju till alla tyger ;) Men till det här tyget gör jag gärna någonting med gul mudd också och då var det bäst att köpa på en gång när jag kunde se att den matchade.

Nu när jag justerat mönstret på min klänning ytterligare en gång och är ganska säker på att jag är helt nöjd med det så var det dags att sätta saxen i det fina fjärilstyget.



klänning i jersey
Klänning i storlek 86

sy klänning barn mönster
Fantastiska fjärilar och matchande gul mudd i halsen


På den här klänningen breddade jag halsen lite eftersom jag glömde det förra gången, jag smalnade av klänningen lite nertill också eftersom den blev lite för vid efter att jag hade smalnat av den lite upptill under armarna. Och nu måste jag säga att jag är nöjd. Fjärde gången gillt :)

Jag har valt att göra klänningar med kort är eftersom det är bra när solen ligger på. Lång ärm tror jag kommer att bli lite för varmt och ingen ärm kommer innebära brända axlar. Med kort ärm behöver vi bara smörja solskyddsfaktor på underarmarna och ju mindre man behöver smörja desto bättre tycker jag :) Det blir också en bättre all-around-klänning med korta ärmar än inga ärmar. De ärmlösa klänningar dottern har som är köpta är förvisso svala och fina och fungerar fint på sommaren med mycket solskyddsfaktor på, men på vintern blir de alldeles för kalla. Med korta ärmar kommer den att fungera bättre året runt. Om hon nu inte vuxit ur storlek 86 till nästa vinter ;)

4 kommentarer:

  1. Jag förstår att du fastnade för det där fjärilsmönstret! Tycker överlag att du hittar fantadtiska tyger! Kul att du äntligen är nöjd med modellen:-) /cho

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja nu har jag några riktiga glad-tyger hemma, känns som att det mesta jag syr i tygerna blir bra bara för att tyget är fint :) Tänkte att jag skulle sy några dregglisar i det här fjärilstyget men har inte nännts klippa sånna små saker i det än ;)
      Anna

      Radera
  2. Om du skulle råka hitta ett fint tyg med tåg på så skulle jag gärna köpa en sån här klänning av dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ett tyg med tåg på väg hem, skickar en bild när det kommit! Just nu är det inte gott om tågtyg, men jag ska hålla utkik :)
      Anna

      Radera