onsdag 12 mars 2014

Virkad prinsesstårta

Här hemma fortsätter allting i baktema just nu ;) När det gäller tårtor är faktiskt prinsesstårta nog en av mina favorittårtor. Egentligen inte att äta men när det kommer till att baka så gör jag gärna en fin prinsesstårta :) Och vad passar väl bättre än att få virka en liten mini-prinsesstårta då, eller ska man kanske kalla det för prinsessbakelse då när den blir liten?



virka prinsessbakelse
En liten prinsesstårta


När jag virkade bokmärken inför förra sommaren (minns ni dem, de superbra sommarpresenterna? Jag virkade ju både filurer och en kanin och gris), i alla fall så såg jag då också ett mönster på bokmärken med prinsesstårtor på hos Kungen&Majkis. Nu när jag ville virka en prinsessbakelse tänkte jag att det passar ju perfekt att utgå ifrån hennes mönster eftersom det var så söta små prinsesstårtor!.

Jag ville inte att prinsessbakelsen skulle bli riktigt så mini så jag gjorde fler ökningar efter femte varvet och slutade när jag ökat upp till 48 maskor på varvet som jag tyckte blev en lagom storlek (istället för 30 maskor). Då jag gjorde ökningar i två varv mer än originalmönstret valde jag också att virka två varv extra av "en fm i varje maska"-varven, sex varv istället för fyra.

När jag sedan kom till spetskanten förstod jag faktiskt inte alls vad som menades så jag gjorde en egen variant istället. Jag virkade i alla maskor från varvet innan och gjorde först en sm enligt mönstret, upprepade sedan *3 lm, 1 sm, 1 sm*. Blir alltså en sm i varje fm från varvet innan men med en luftmaskkedja mellan varannan som då blir den lilla spetsen eller volangen.



virka kakor
Mumsig prinsesstårta med ros på toppen


Det är någonting med färgerna på en prinsesstårta som jag tycker så mycket om också. Vitt, grönt och rosa, det ser så gott ut av någon anledning! Har du någon favorittårta eller favoritbakelse?

2 kommentarer:

  1. Jag är en sucker för grodbakelser, där har du en virkutmaning som heter duga! /cho

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grodbakelse var ju en toppenidé! Jag funderade här innan på vad det finns för kakor och bakelser att virka :) Borde gå på studiebesök på konditori och fota displayen i disken :D
      Anna

      Radera