lördag 8 mars 2014

Romantiskt necessär med spetsdragkedja

Jag köpte ett gäng spetsdragkedjor billigt för någon vecka sedan och såg framför mig fina  lite lantliga romantiska necessärer. Satte mig ner för att sy den första men även om jag efter necessären Susie faktiskt fixar dragkedjor riktigt bra även när det är foder så blev jag lite konfunderad nu när jag skulle sy en utanpåliggande dragkedja.

Jag borde kanske funderat ett varv till innan jag sydde ihop necessären för nu sydde jag fast dragkedjan genom både yttertyget och fodret vilket innebar att jag fick problem när jag skulle sy ihop kanterna. Det blev helt enkelt inte bra och inte som jag hade tänkt! Ska prova sy fast dragkedjan bara på yttertyget nästa gång och är ganska säker på att det kommer att bli mycket bättre.



necessär shabby chic
Necessär


Jag tror att jag också ska göra den randiga delen av necessären lite kortare och den blommiga högre så det inte ser ut som att de är lika brada :) Jag valde att fodra med vaxduk nu men kommer framöver att fodra med vanligt bomullstyg istället. Även om det är smidigt att kunna torka av insidan om man har saker i necessären som kladdar så tycker jag att det blir så mycket bättre med tyg. Och då kan man ju istället tvätta necessären lite försiktigt.



sy en romantisk necessär
Randigt och blommigt med spets


Är så förtjust i de här tygerna. Köpte dem på Syfestivalen i Stockholm när den var i början av februari. Ska sy en klänning till dottern i tygerna men kunde inte vänta med att få sy i dem så jag använde lite av dem till necessären medan jag funderar ut hur jag vill att klänningen ska se ut :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar