söndag 16 mars 2014

Min första egensydda klänning

Det är ju snart klänningsäsong. Eller, vi har ju tjuvstartat redan, på vintern kan man ju alltid ha en body eller tröja under om det är klänningar i linne-modell ;) Nu tyckte jag i alla fall att jag skulle sy egna klänningar. Jag köpte ett tyg med äpplen och päron som jag blev helt kär i - har inte vågat sätta saxen i det men nu var det dags. Jag kände att en klänning skulle verkligen göra att tyget kom till sin rätt - och framförallt i en storlek större så dottern kan använda den länge länge länge!

Ritade ett eget mönster och blev riktigt nöjd med resultatet. För att vara ett första försök är det ju fantastiskt att den ens passade ;) Det är i alla fall storlek 80-86 och tanken är att dottern ska använda den från nu (storlek 74) och till minst storlek 86, eventuellt att den ska hålla till storlek 92 också även om den kanske blir lite kort då. Jag gillar mönster som ger kläder som står sig länge och kan användas ordentligt.

Idén egentligen att göra en så pass stor klänning (två storlekar över det hon egentligen har idag) är att dottern när hon föddes fick en body i storlek 62 av en av sina morbröder och hans familj. Hon var ingen stor tös när hon kom till världen utan var nog mer en storlek 46 än någonting annat. Jag blev däremot kär i färgen på den här bodyn hon fick och vi började använda den direkt - trots att den var ganska stor. Vi vek upp ärmarna ordentligt och att den var lite pösig på kroppen spelade verkligen ingen roll tyckte vi. Nu har hon tyvärr vuxit ur den sedan ganska många månader men hon använde den i nästan ett halvår innan den tillslut verkligen var alldeles för liten. Jag är så glad att vi började använda den direkt för det blev verkligen en favorit för mig!

Vi är ganska generösa med att använda stora storlekar fortfarande och kommer nog alltid att vara det. Jag tycker det är trist att köpa eller sy fina kläder i rätt storlek och så har hon vuxit ur dem på bara några veckor. Det blir alltid minst en storlek större än vad hon har när jag köper/syr kläder och när andra undrar vilken storlek hon har om de vill köpa kläder till henne. Och så länge hon inte drunknar i kläderna utan de faktiskt sitter ok även om de är lite stora tycker jag inte att det gör någonting.

Men tillbaka till klänningen. Den är redan en favorit hos mig :) Jag har hittat två saker att förbättra med mönstret - dels blev halsen lite för vid (och jag minskade inte mudden tillräckligt), dels blev den lite tajt under armarna om tanken är att hon ska kunna använda den till hon har storlek 86 - 92. 



sy en egen klänning
Klänning i storlek 86

sy klänning barn
Älskar tyget med päron och äpplen

sy klänning jersey barn
Valde att sätta min lapp i nederkant på klänningen


Jag blir verkligen glad så fort dottern har den här klänningen på sig! Ska göra justeringar i mönstret och prova sy en till :) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar