måndag 31 mars 2014

Födelsedagspresent till en nybliven ettåring

I höstas när dotterns yngsta kusin fyllde ett år fick hon ettårskritor av sin mamma och pappa. Jag minns att jag tänkte då att sånna där braiga kritor ska dottern få när hon fyller ett! Ganska nyligen fyllde en av hennes kompisar ett  år och jag bestämde direkt att han skulle få ett par ettårskritor av dottern :) Funderade ett tag på det här med kritförvaring, själva förpackningen kritorna kommer i är ju lite tråkig tycker jag och en present blir ju personlig om den också delvis är handgjord :)



tips bästa ettårspresenten
Två kritförvaringspåsar 


Jag sydde två påsar samtidigt så att dottern får en söt förvaring till sina kritor också när hon fyller år :) Tänk så fantastiskt att hon snart fyller ett, bara ett par dagar kvar!! Känns som om hon alldeles nyss kom till världen! Lejontyget köpte jag i höstas, tyckte det var så väldigt färgglatt och fint men hade inte kunnat bestämma mig för vad jag skulle sy av det. Färgglada kritpåsar till färgglada kritor blev ju perfekt!



bra ettårspresent tips
Ettårskritor och förvaringspåsar


Påsarna är förresten fodrade och helt vändbara :) Jag gillar fodrat/vändbara saker - inte för att jag tänker att jag ska vända dem utan mest för att insidan blir lika snygg som utsidan. Sånna detaljer gillar jag! Så slipper man se sömmarna på insidan samtidigt som det blir lite mer stadga i till exempel påsen i det här fallet.

Ett sidenband sitter insytt i påsarna, mycket praktiskt om de går att dra igen så inte kritorna ramlar ur. Jag gjorde banden bara lite vidare än själva påsarna - när påsen är helt öppen behöver inget band hänga fritt och när den är ihopdragen är det bra om inte öglan som bildas är för vid (säkerhetstänket ni vet). På den ena botten strök jag på vlieseline förresten så att påsen skulle kunna stå lite stadigare. Valde i och för sig också ett stadigare tyg till bottnarna så egentligen hade jag nog inte behövt stryka på något mellanlägg.


ettårspresent tips
Greppvänliga ettårskritor


För er som inte sett ettårskritor innan är det en greppvänlig kritvariant från Kärnan (kanske finns fler tillverkare med liknande kritor). Anledningen till att de här kritorna är 1+ (till skillnad från i princip alla andra kritor som är 2+) är att de här kritorna har en knopp att hålla i istället för ett rakt skaft. Kritan ska vara säkrare för mindre barn fick jag höra i butiken eftersom den svårare går av och inte så lätt går ner i halsen på små barn som gärna smakar på allt.

En väldigt bra ettårspresent tycker jag personligen och jag hoppas att ettåringarnas kreativa skapande börjar med dessa kritor :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar