fredag 7 mars 2014

En nysydd haklapp

Konstaterade häromdagen att det går en del haklappar nu när dottern äter nästan bara mat.Vi använder bara de haklappar jag sytt och med tanke på att de används 4-6 gånger om dagen blir de ju tillslut lite slitna.

Har redan kasserat två stycken på fyra månader, de två första som vi använt mest hittills har fått möta papperskorgen. Den ena i och för sig mest för att jag spillde ut en kopp kaffe på den och den blev så himla missfärgad på baksidan. Latmasken i mig slängde den och plockade fram en ny ;) Nu är vi alltså är vi inne på en tredje haklapp, den fjärde jag gjorde lämnade vi hemma hos mormor och morfar så dottern skulle ha en bra haklapp där :) Det innebär alltså att den haklapp vi har i bruk nu är sista haklappen! Sååååå synd att jag behöver göra fler :D Haklappar är roliga att sy!

När jag åkte en sväng på IKEA passade jag på att stanna på Stoff&Stil som ligger nära. Behövde köpa lite band till haklappar och gick en snabb sväng förbi vaxdukshyllan. Det är inte helt enkelt att välja, tidigare har jag sytt haklapparna av pvc-vaxduk, den här gången valde jag en textilvaxduk som är både bomull och plast. Frågade hon som klippte till om det var en pvc textilvaxduk eller en akrylatbelagd textilvaxduk men hon hade verkligen ingen koll. Märkligt kan jag tycka när man jobbar på tygaffär!! 

Hur som helst, blev kär i den här vaxduken direkt jag såg den och den fanns i två färgställningar så jag behövde ju ta med mig en bit av varje hem :)



unik haklapp
Nysydd haklapp


Funderar fortfarande på om randigt på bredden eller höjden skulle vara snyggare, måste nog provsy en med ränderna på andra hållet också!



retro haklapp
Med genomskinlig uppsamlingsficka


På den här haklappen är uppsamlingsfickan lite lite bredare än själva haklappen vilket gör att den står ut lite och bättre samlar upp allt som ramlar ner. Blev väldigt nöjd med hur man ser igenom den genomskinliga vaxduken - snyggt tycker jag! Och visst känns förresten vaxduken sådär härligt retro?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar