söndag 9 mars 2014

Chokladcupcakes med chokladig frosting

Maken är väldigt förtjust i det mesta som är bakat med choklad. De chokladcupcakes jag gjorde här om dagen gick ju hem med beröm godkänt hos både honom och grabbgänget. Tänkte att jag fortsätter i samma linje med att skämma bort dem lite :) Perfekt för mig att få prova nya recept utan att det blir mängder av kakor liggandes hemma som ingen äter upp.

När jag googlade efter chokladcupcakes i helgen tittade jag in på en massa recept såklart och sparade några. Det jag fastnade för i det här receptet var egentligen inte ingredienslistan utan en rad i blogginlägget, nämligen att frostingen var den enda bloggaren smakat som var så god. Hur kan man inte vilja prova baka dem då!? Speciellt eftersom jag fortfarande letar efter den där frostingen som jag tycker är så god ;)

Receptet är följt till pricka förutom att jag bara gräddade cupcakesen i 17 minuter istället för 20-25 som står i receptet. Hade jag gräddat dem så länge hade de blivit sådär torra och tråkiga som gör att jag inte är alltför förtjust i många muffins. När jag bakar brukar jag lukta mig till om kakorna är färdiga inte, de avslöjar sig redan genom ugnsluckan när de är färdiga och då brukar jag öppna lite, släppa ut den varma ångan och sedan ta en snabb sniff och kontrollkänner lite på kakan om den är klar. Kontrollkänner gör man enklast genom att trycka lite på muffinsen, spänstar den tillbaka är den färdig :) Hur man avgör om en kaka är färdig genom att lukta är lite svårare att förklara ;)

I alla fall, de här cupcakesen blev perfekta och två dagar efter gräddning när det var dags att sätta frosting på dem för att de skulle ätas varj jag lite nervös för om de hunnit torka såpass att det bara var att slänga dem. Men de var fortfarande fantastiskt mjuka och precis sådär saftiga men ändå genomgräddade som jag vill att en cupcake/muffin ska vara! Jag kommer definitivt att spara receptet!



chokladcupcakes recept
Chokladcupcakes med chokladfrosting


Frostingen var snabbt ihopvispad med elvisp - bara man kommer ihåg att låta smöret bli rumstempererat är det så enkelt! Och glömmer man det kan man köra lite snabbt i micron ;) Frostingen var god tyckte jag, men lite för bister på grund av kakaon. Den gjorde sig ok i kombination med cupcakesen men det kändes lite synd med en inte perfekt frosting till en perfekt cupcakebotten... Om man nu ska vara väldgit kritisk ;) 



baka chokladcupcakes
Chokladcupcakes garnerade med mandel


Jag funderade ett tag på hur jag skulle garnera chokladcupcakesen och kom på att jag hade en liten burk med silverkulor i kryddskåpet. Innan jag hedde på dem sa jag till maken att det var nog smart om han berättade för grabbarna att silverkulorna är väldigt hårda så de är lite försiktiga när de biter på dem. Vore ju synd att sabba några tänder. Och tur att jag inte hade lagt på silverkulorna för när jag hade sagt det hände två saker. Ett: maken säger att han verkligen inte tycker om sådana kulor. Två: Jag kommer på själv hur korkat det är egentligen att garnera med någonting som är så hårt. Hur har man tänkt egentligen när man gjort kulorna så stenhårda?! Slängde burken och garnerade med hackad mandel istället. Dels för att nötter alltid gör sig fantastiskt med choklad, dels för att maken älskar nötter och choklad :)

Vad tyckte maken och grabbarna om den här varianten av chokladcupcakes då? Supergoda! Och det här receptet kan jag verkligen rekommendera att prova. Var försiktig med gräddningstiden bara!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar