torsdag 6 mars 2014

Chokladcupcakes med både fyllning och topping

I helgen som var tänkte jag att jag skulle skämma bort maken lite. Han gillar choklad och mjuka kakor. Här hemma går det dock inte åt så mycket att det är lönt att baka egentligen vilket innebär att det inte blir mycket bakat. Trist att slänga hälften liksom. Men, passade på att skämma bort honom nu och dessutom tajmade jag med att han och grabbgänget skulle ses - då kunde jag smidigt nog skicka med alla cupcakes med maken så de hade gofika för kvällen! Mycket uppskattat!



baka cupcakes
Chokladcupcake med fyllning och topping

Själva cupcaken är en muffinsliknande mjuk kaka, fyllningen är bland annat med marshmallowfluff (!!!) och florsocker, toppingen är gjord på grädde och  ljus choklad och de vita prickarna är chokladprickar mest för att bryta av allt det bruna ;) Hade ingen sockerpasta hemma annars hade jag slagit på stort och dekorerat dem ordentligt  med blommor.


cupcakes inspiration
Ett gäng mumsiga chokladcupcakes


När jag bakar cupcakes är jag alltid i valet och kvalet om jag ska låta dem vara kvar i gräddningsformen eller om jag ska flytta över dem i annan form. I det här fallet var det enklare att plocka upp dem för att kunna skära ut mitten och fylla dem. Bestämde mig för att bara sätta ner dem i vanliga bullformar eftersom de ändå skulle stå på tårtfat till serveringsdags.



baka chokladcupcakes
Mumsiga cupcakes


Passande nog har jag en grytvante och en pannlapp med fint kakmönster som jag fick av min kära mor och far i julklapp :)

Och nu kanske ni undrar om jag inte ska kläcka ur mig receptet någon gång? Jooo, receptet kan ni hitta här. Och vad tyckte vi om cupcakesen? Maken och grabbarna gav dem med beröm godkänt och lämnade knappt ens en smula ;) Jag som är lite kritisk till allt jag bakar och bara sparar recept på sådant jag tycker är extremt fantastiskt gott konstaterar att; jag har smakat godare cupcakes. De här var goda, men jag tror inte att det är ett recept som kvalar in i min receptbok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar