söndag 23 mars 2014

Chokladbiskvier från Sju sorters kakor

Är det någon mer som har bakboken "Sju sorters kakor" hemma? Det är en receptbok som jag använder väldigt ofta, den innehåller flera fantastiska recept och många av mina favoritkakor att baka kommer från den boken. Undrar vem som egentligen gjort recepten från början?



recept bakbok
Bakbok som är välanvänd här hemma


När jag bakade chokladbiskvierna med nougat i hade jag hela tiden biskvireceptet från den här boken i minnet och jag var bara tvungen att baka från det receptet också för att kunna jämföra. I det här receptet är det marsankräm istället för dubbelnougat och det blir en helt annan konsistens och smak på fyllningen. När det kommer till bottnarna tyckte jag nog fakttiskt att de andra bottnarna var snäppet bättre - de blev lösare och segare när de väl var gräddade. Jag mindes det ju förresten som att mandelbottnarna från receptet i den här boken flöt ut av sig själva när man gräddade dem... Det gjorde de inte ;)



baka chokladbiskvier
Mumsiga chokladbiskvier


De blev däremot väldigt goda så nästa gång jag bakar chokladbiskvier ska jag använda receptet på mandelbottnarna från nougatbiskvireceptet och fyllningen från det här receptet :) Det borde bli perfekt! Jag måste förresten lära mig hur man gör när man smälter choklad så att den blir riktigt hård igen när den stelnar. Jag har smält som vanligt i vattenbad men tycker att den blir mjuk alldeles för snabbt när jag tar kakorna ur kylen. Jag vill att chokladen ska vara hård även när den är varm och "knäckas" när man tar en munsbit av kakan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar