söndag 2 februari 2014

Tre sätt att virka prästkrage-mormorsrutor

När jag virkade de söta mormorsruteugglorna från BunnyMummyJaqcuie såg jag ett annat av hennes mönster som jag blev nyfiken på och sparade ner som länk i mobilen. Min webbläsare i mobilen sa ifrån förresten här om dagen om att jag hade för många bokmärken, nu försöker jag gå igenom alla bokmärken och bestämma mig för vilka mönster jag vill prova och vilka som inte känns intressanta längre ;) Mönstret var i alla fall prästkragar i mormorsruta och det här är en ny favorit!


granny square daisy
Mormorsruta med prästkrage


Om du vill prova göra en egen prästkragemormorsruta hittar du mönstret här :) Den här prästkragen är gjorda med ett "puff stitch", vet inte vad maskan heter på svenska, men puffmaska kanske ;) Jag har sett maskorna innan men tyckt att de verkat så svåra så jag har aldrig kommit mig för att prova. Jaqcuie har dock en fantastiskt enkel beskrivning och det gick till min stora glädje enkelt att göra puffarna! 


mormorsruta med blomma
Blombladen - puffarna - i närbild


Blombladen ser så fluffiga och mjuka ut! Gillar verkligen verkligen!

Som av en slump såg jag ett annat mönster på mormorsrutor med prästkragar via en virkgrupp på facebook för några dagar sedan och självklart ville jag prova det mönstret också :) I det här mönstret virkas blombladen med popcornmaskor istället, också en ny maska för mig.


granny square daisy
Mormorsruta med prästkrage


Den blomman blev det en helt annan känsla på tyckte jag, popcornmaskorna består av fyra dubbelstolpar som virkas ihop i efterhand så själva blombladet blir lite mer kompakt.


mormorsruta blomma
Popcornmaskor som blomblad


När jag virkade prästkragsrutorna med popcornmaskor började jag fundera över om det inte skulle vara nog så enkelt att virka blombladen med cluster istället så jag knåpade ihop ett mönster på sådana prästkragemormorsrutor som jag passar på att dela med mig av när vi ändå grottar in oss i dessa fina prästkragar.


daisy granny square
Mormorsruta med prästkrage


För er som inte virkat cluster tidigare så är det ett sätt att virka ihop stolpar, man kan virka med enkelstolpar eller dubbelstolpar (eller trippel för den delen), det går också att variera antalet stolpar i clustret beroende på hur tjockt det ska vara. I clustren till prästkragens blomblad i det här mönstret är grunden 4 dubbelstolpar. 

För att virka ett cluster börjar du som vanligt när du gör en dubbelstople (två omslag, ner i maska och hämta upp tråden). I vanliga fall drar du sedan igenom två maskor, gör omslag, drar igenom två maskor, gör omslag och drar igenom de sista två maskorna. När du virkar ett cluster hoppar du över att dra igenom den sista gången och fortsätter istället (med två maskor på nålen) med nästa dubbelstolpe. När du gjort fyra dubbelstolpar och hoppat över sista genomdragningen på alla  fyra har du 5 maskor på nålen, gör då ett omslag och dra igenom alla maskorna. Då har du längst ner 4 dubbelstolpar men längst upp bara en maska.


free pattern daisy granny square
Blombladen i närbild


Mönstret:

Börja med att göra 5 lm, sm till ring
1. 8 fm i ringen
Byt färg på garnet
2. 3 lm och i samma maska ett cluster med 3 dst, virka sedan ett cluster med 4 dst i varje fm
Byt färg på garnet och börja valfri lmb
3. 3 lm (räknas som första stolpen), 2 st, 2 lm, 3 st, 1 lm  i första lmb - första hörnet, 3 st, 1 lm i nästa lmb. Fortsätt varvet runt med *3 st, 2 lm, 3 st, 1 lm* som hörn och *3 st, 1 lm* som stolpgrupp mellan hörnen. Sm ihop
4. Sm fram till lmb och fortsätt med mormorsrutevirkningen, *3 st, 2 lm, 3 st, 1 lm* som hörn och nu två stolpgrupper med *3 st, 1lm* mellan hörnen


virka mormorsruta med blomma gratis mönster
Tre olika sätt att virka mormorsrutor med prästkragar


Så lika men ändå så olika mormorsrutor med prästkragar. Min egen version med clustermaskor var enklare att göra än popcornmaskorna men Jacquies version med puff-maskorna är definitivt min favorit!

2 kommentarer:

  1. Puffmaskorna blev ju skitsöta! Måste klia i fingrarna på dig för att hitta på något att använda dem till;) /cho

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du känner mig :) Hjärnan jobbar på högvarv för att komma på något bra och användbart att göra med puffmaskor :) Gärna i blomform!
      Anna

      Radera