måndag 3 februari 2014

Nya fleecebyxor

Länge har jag tänkt att jag ska sy ett par fleecebyxor till dottern. Eftersom jag ändå hade fleece över från åkpåsen och eftersom det kändes helt onödigt att gå och köpa ett par. Gjorde slag i saken härom dagen och sydde ett par som förhoppningsvis hinner komma till användning mer än samma dag de blev färdiga. Nu har det hunnit bli plusgrader och ett par fleecebyxor känns helt onödiga i åkpåsen. Jag älskar i och för sig känslan av att det är plusgrader när man kommer ut, känns som vår och jag vill bara vara ute hur länge som helst! Men februari har just börjat så det hinner nog bli kallt igen ;)

Byxorna är på ett ungefär storlek 74/80 (nog närmare 80 egentligen) så de kommer i alla fall att räcka tills den riktiga våren kommer hit!


sy egna fleecebyxor
Fleecebyxor med mudd

sy byxa bebis
Mudd i midjan som inte sitter åt för mycket

sy kläder bebis
Mudd i benen som går att vika ut


Utvikbara muddar är en klar favorit när jag syr byxor, storlekarna håller så mycket längre! Jag gillar färgkombinationen grönt och rött mycket! Men kom på när jag redan skurit ut mudden att det hade ju varit fantastiskt med turkos mudd till den röda fleecen! 


Skärmatta är bra att ha


När jag skär mudd eller kantband använder jag alltid skärmattan och linjalen, det är så mycket enklare att få till det rakt och jämt hela vägen. Och när jag skar ut mudden till fleecebyxorna upptäckte jag att linjalen har samma bredd som höjden på mudden jag brukar skära ut, hur smidigt var inte det! Bara att lägga på rakt i nederkant och sedan skära lång- och kortsida på en gång!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar