lördag 1 februari 2014

Mjuk filt till vagnen

Igår när dottern och jag var ute var det riktigt ruggigt väder. Det blåste och småsnöade och var inte det minsta behagligt. På förmiddagarna promenerar vi ofta tills hon somnar och då är det så bökigt med en overall när vi ska in och jag ska lyckas klä av henne utan att hon vaknar. Istället har vi en varm och go åkpåse, fleecejacka, raggsockar som går över knäna och varma filtar som håller värmen. Den första bebisfilten jag gjorde värmer hennes ben och rumpa och i vanliga fall har jag en dubbel trikåfilt över överkroppen och upp för att gosa till det vid halsen om det blåser. 

Igår kändes den där blåsten alldeles för kall för en vanlig trikåfilt (jag tycker överlag att trikåfiltar inte är något att använda om det är kallt - de skyddar lite men värmer inte). Rotade lite i gömmorna när jag kommit hem och lyft över dottern i sängen och hittade det som var kvar av gosefilten jag köpte som foder när jag sydde en jacka. Jag använde en stor bit av filten till åkpåsen också som mellanlager och nu var det precis kvar så att det räckte till en liten filt. Materialet är fantastiskt mjukt och gosigt, det värmer i och för sig inte som fleece men känns betydligt mysigare att stoppa om henne med än en trikåfilt!



sy en filt
Mysig vagnsfilt


Filten mäter 65x65cm, det var vad resterna räckte till men för att använda i vagnen tycker jag att det är ett mått som duger utmärkt! Med overlocken var det fantastiskt enkelt - jag sydde bara runt kanterna med overlocken - raksöm och sicksack i ett - inget ludd och inga kanter som fransar sig! Med en vanlig symaskin hade jag valt sicksack :)

Ibland är den enkla sömnaden lika rolig :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar