torsdag 27 februari 2014

Ett stycke sydd kjol

Härom dagen sydde jag min första kjol! I sygruppen jag är med i är det många som syr kjolar till sina barn och det är en mängd olika varianter och tyger. Jag fastnade särskilt för en snurrkjol och fick tips från hon som sytt den om hur jag skulle tänka och räkna när jag ritade mitt egna mönster på en sådan kjol.

Jag gjorde en liten tankevurpa innan jag fick till det, den kjol jag klippte ut först hade passat mig i midjan! Trots att jag räknat på omkretsen av Alvas midja ;) Någonstans längs vägen när jag ritade mönstret lyckades jag dubbla det. Upptäckte det som tur var innan jag hade sytt ihop kjolen med midjemudden. Väldigt enkel sömnad egentligen, det var kantbandet nertill som det är lite pill med. Funderade på om man kan fålla upp kjolen istället för att kantbanda den. Men jag tycker att bandet gör sig så himla bra tillsammans med midjemudden!



sy kjol bebis
Kjol i storlek 68


Midjemudden är förresten uppvikbar, precis som jag alltid gör mina byxor. Då håller den över nästa storlek också förhoppningsvis :)

Har hunnit prova kjolen på och den blev bättre än jag trott! Dels passar den perfekt, dels är den perfekt kryplängd. Den är lagom lång när dottern står upp så den ser faktiskt ut som en kjol, men när hon kryper så är den precis tillräckligt kort för att inte hamna under knäna. Strålande bra! Ska prova en kjolmodell till har jag bestämt men sen blir det ett gäng kjolar av den modell jag gillar bäst inför sommaren :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar