lördag 25 januari 2014

Virkad liljekonvalj

Ramlade över ett mönster på en virkad liljekonvalj härom dagen och jag verkligen älskar liljekonvaljer! Var inte helt övertygag om mönstret egentligen men ikväll när det var makens tur att gå ut och dottern snarkar gott i sin säng passade jag på och stämde träff med virknålen. En nål 2,5 och ett tunt garn motsvarande 8/4delsgarn. Jag är inte jätteförtjust i att virka med den mininålen, den är så tunn i handtaget att jag nästan får lite ont i handen av att virka med den. Den går nästan inte att hålla ;) Ska nog införskaffa mig en ergonomisk virknål eller två av de mindre modellerna så att det går lättare :)

Det blev en liljekonvalj i alla fall även om den  blev lite väl stor och blommorna är lite oproportioneliga mot bladet. Håller nog ögonen öppna efter ett annat liljekonvaljmönster framöver, skulle vilja ha en evighetsbukett med liljekonvaljer i köket :)


crochet lily of the valley
Virkad liljekonvalj

virkad blomma
Blommorna i närbild


Jag valde att virka fast bladet i stammen istället för att göra ett löst blad. Mönstet är på engelska men lätt att följa och finns här :)

2 kommentarer: