fredag 31 januari 2014

Välkommen till världen lilla lillebrorsuggla!

Virkade mig en liten lillebrorsuggla igår medan dottern sov och passade på att montera den idag under förmiddagsluren :) Tänkte att min första mormorsruteuggla inte skulle behöva vara ensam ;) Använde ungefär samma tjocklek på garn men en nål 2,5 istället för att se ungefär hur mycket mindre ugglan skulle bli. Det är ju så med garntjocklekar och virknålsstorlekar, man får prova sig fram och se hur stora slutprodukterna blir.


crochet owl
Mormorsruteuggla 


Även den här krabaten fick sig en vit näbb, tyckte det passade bättre :)


crochet owl
Lillebror och storasyster kanske?


Lillebror mäter strax över 6 cm (typ 6,3 cm) och storasyster mäter strax över 7 cm (ungefär 7,3 cm). Blev lite nyfiken på om det skiljer en centimeter ugglorna åt för att jag bytte ner mig en hel storlek på virknål?

Båda storlekarna tycker jag fungerar som barnvagnshänge, den större ugglan är en något bättre storlek tycker jag. Men den mindre ugglan är förtfarande kanske för stor för att användas i en barnvagnsmobil, men det är nog också en smaksak. En del barnvagnsmobiler är ju massiva i storlek medan andra är väldigt små och nätta. Större än 6 cm skulle jag nog inte välja men eventuellt att en uggla på 5 cm skulle vara ännu bättre.

Innan jag började på den här ugglan tänkte jag till och klockade hur lång tid det faktiskt tog att göra den. Det är ju så med handarbete ibland att man tycker att något går ganska fort att göra men i verkligheten gör det inte det. Jag kände så med första ugglan, den var ju snabbt ihopsvängd. Men den gick inte snabbare än lillebrorsugglan (den har ju dessutom vingar så ett moment till) och lillebrorsugglan tog förvånande nog en timme att göra, från första öglan till sista tråden var fäst! Jag är ingen extremt supersnabb virkare men definitivt ingen långsam virkare heller! Och jag har virkat in alla trådar allt eftersom för att minimera antalet trådar jag måste fästa med nål... En timme kärlek och omtanke invirkat i denna lilla krabat :) Fast han är så liten, det ni!

4 kommentarer:

  1. Lillebror uggla ser inte lika tjock ut som storasyster heller, nättare i framtoningen. Fast jag röstar nog på vingar iaf;) /cho

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med, vingarna ger en fin finish! Funderar på om jag ska montera ett par vingar på lillebror också :)
      Anna

      Radera
  2. Såå söta dom var, dom små liven :)
    Ha det bra! Åsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att du tittade in Åsa! Tack :) Jag blir mer och mer förtjust i de små ugglorna och av någon anledning känns det så vårigt att virka ugglor! I alla fall i lite pastelliga färger :)
      Må gott!
      Anna

      Radera