torsdag 30 januari 2014

Sytt en pirattröja

Härom veckan provade jag sy en tröjmodell ur tidningen Ottobre, närmare bestämt en tröja som heter "Ohoi" från nummer 3/2011. Det är en tröja med knäppning om båda sidorna av halsen och egentligen med en massa detaljer både fram och bak. Jag struntade i detaljerna men behöll knäppningen även om jag inte var helt övertygad över knäppning på båda sidorna. Gillar köpesmodellerna där knäppningen sitter på en sida halsen.

Valde att sy i mitt nya piratmöss-tyg, tyckte jag passade bra till en sjömansmodell :) Även om jag plockat bort detaljerna ;)


tröja från ottobre
Tröja efter modellen "Ohoi" från Ottobre


Ärmslut och hals valde jag att bandkanta på samma sätt som jag bandkantade bodyn jag sydde tidigare. På orginalmodellen tror jag att halsen bara var nersydd så min tröja blev lite hög i halsen - glömde ta bort lite i halsen för att kompensera det som kantbandet bygger på. Men på fungerar det finfint ändå, det blev inte trångt i halsen :)


sy en tröja
Knäppning på båda sidorna


Båda sidorna fick sig en knapp. Nu när vi provat använda tröjan kan jag ju konstatera att vi bara använder ena sidans knapp ändå så om jag skulle sy modellen igen skulle jag ta bort knäppningen på ena sidan :)


tyg med sjörövarmöss
Nertill på trröjan blev det en "rå" kant


Funderade länge på om jag skulle fålla tröjan nertill eller hur jag skulle göra. Maken tyckte att jag skulle kantbanda nertill också så jag funderade ett tag på att sätta en bred mudd nertill. Provade istället att göra en "rå" kant där man ser sömmen. Jag kan inte bestämma mig för om tröjan ser ofärdig ut eller inte, men jag är väldigt förtjust i den råa kanten!

Tröjan är i storlek 74 och passar fint på dottern. Jämfört med en del andra 74or är detta en lite vidare modell så hon kommer nog att kunna ha den upp till storlek 80 i alla fall. Ganska intressant egentligen hur samma storlek kan skilja sig så mycket mellan olika modeller. Men så är det ju i och för sig med kläder man köper i affären också. H&M till exempel är ju betydligt tajtare och mindre i modellen än Lindex.

Nåja. Konstaterar igen att det här med att sy kläder är fantastiskt roligt! Och att jag ska fortsätta jobba på mitt eget mönster så jag får ett precis som jag vill ha det!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar