onsdag 1 januari 2014

Nytt år med nya pysselmöjligheter - eller gör en egen tomtelykta

Tänk att det redan har blivit 2014! Jag börjar med att önska alla en god fortsättning på det nya året! Hoppas det för med sig många möjligheter, överraskningar och mycket inspiration!

Slutet av december bara rusade förbi med mysigt julfirande med min släkt och en snabbt ombokad flygresa hem med magsjuk dotter.Tack och lov att vi åkte hem på annandagen, på fredagskvällen var det nämligen min tur. Urrk. Jag blev kry lagom till igår - nyårsafton. Och tur var väl det för inte hade jag velat missa brakmiddagen med efterrätt och mums vi åt igår. Jag med någon liten försiktighet i och för sig, men så gott att äta en hel middag igen! Som ni märkt blev det inte mycket bloggande när jag varit nere för räkning ganska ordentligt. Men nu är jag tillbaka :)

Innan julen dansas ut tänkte jag lite sent påtänkt tipsa om en supersöt liten tomtelykta att göra tillsammans med barnen. Alltså, det får väl bli till nästa jul då, men det är ju så länge dit att jag måste tipsa om det nu :)



pyssla med barnmatsburkar
Tomtelykta


För att göra en sån här liten tomtelykta behöver du:

- 1 barnmatsburk modell mellan (typ 2dl storlek) - spara locket!
- Bomull eller ull till tomtens skägg
- Två plastögon att klistra på
- Röd glasfärg alternativt tockflytande vanlig målarfärg som blandas med lim
- Tomteluva på metervara eller en bit rött tyg eller röd filt
- Ett värmeljus



skapa av barnmatsburkar


Tvätta bort etiketten och limrester från barnmatsburken innan du börjar och måla sedan burken med röd färg. Låt torka innan du fortsätter. Om du har använt annan färg än glasfärg rekommenderar jag att du "lackar" glasburken med lim som också får torka innan du fortsätter. Då sitter färgen bättre och lyktan blir tåligare.

När burken är torr limmar du fast ögon och skägg på den. Låt barnen göra det själva! Det är så oändligt mycket sötare och finare om barnen gjort det själva. Vad gör väl det om ögonen hamnar på ryggen eller skägget i pannan? Barns skapande innehåller en helt annan dimenson än vuxnas skapande och jag verkligen älskar när man ser att det är barnen själva som gjort sina alster!

Tomteluvan kan du hjälpa till att limma fast på locket :) Sätt ett värmeljus i tomtelyktan och glöm inte skriva (med penna som fäster på glas) under burken vem som gjort den och vilket år! Skruva av tomteluvan så är det bara att tända ljuset - blir ett fantastiskt sken speciellt om barnen målat själva vilket innebär att det inte är slätstruket målat. När ljuset inte är tänt är den superfin som prydnad bara :)

Världens sötaste julprydnad eller julklapp från barnen till farmor/farfar och mormor/morfar. Eller till någon annan som tycker om ditt barn!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar