måndag 16 december 2013

Trött symaskin och maffigt projekt

Sista dagarna har jag hållit på med ett lite större projekt och i vanlig ordning tänkte jag inte avslöja allt för mycket innan det är helt färdigt. Jag har däremot upptäckt att min symaskin nog är lite avundsjuk på all uppmärksamhet dottern får. Sista veckorna när det inte funnits så mycket tid för handarbete och pyssel har symaskinen stått stilla ganska mycket. Knappt ens "en söm här och en söm där"-syande som jag i vanliga fall brukar ägna mig åt. Resultatet? Min symaskin har förvandlats till en pigg tonåring till en gammal gubbe. 

Det kan förvisso bero på den där paniksmörjningen som gjordes för ett par månader sedan när symaskinen kärvade och verkligen behövde smörjas. Eftersom jag inte hade någon symaskinsolja tänkte jag att nöden har ingen lag och så smorde jag med rapsolja. Jag veeeet, skäms skäms, allt annat än symaskinsolja kan ju totalförstöra en symaskin! Men jag behövde verkligen maskinen och tänkte att antingen så fungerar det eller så köper jag en ny maskin. Och det fungerade ju. Ända till nu när symaskinen stått ganska mycket. Nu kan jag köra pedalen i botten och ojoj så långsamt det går. Lyckligtvis så får man ha lite tålamod bara och efter ett par minuter vaknar maskinen till liv igen och syr i normal takt. Räserdagarna är nog över, men det går att sy i alla fall :)

Nåja, jag har ju köpt symaskinsolja i alla fall och smort maskinen på riktigt, så kanske kanske håller den ett tag till.

I alla fall, det där projektet innehåller en del dragkedjor :) Sneakpeak kommer här:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar