onsdag 6 november 2013

Virka en ribbad mössa

De senaste dagarna har jag virkat lite här och där på en mössa till mig själv. En ribbad mössa. Skulle egentligen virka ett par strumpor där man virkar skaftet "på längden" först med ribbvirkning (resårvirkning) och sedan virkar ihop och virkar foten. Men när jag surfade runt efter lite mössinspiration till en annan mössa ramlade jag över en ribbvirkad mössa och blev sugen på att prova. Det var ju egentligen mer virktekniken än strumpan jag ville prova :)

Mönstret är hur enkelt som helst att följa och du hittar det här. Jag valde att virka med drops paris som ni vid det här laget nog förstått är ett garn jag gärna virkar i :) Fantastiska färger och helt i bomull. Finfint! Mössan blev dock svart. På tal om fantastiska färger alltså ;) Jag älskar ju svart! Måste nog virka någon slags dekor till mössan att sätta på i efterhand, i någon av de mer färgglada fantastiska färger som parisgarnet finns i.

Det var inte helt enkelt att fota nu när det börjar skymma ute. Och svart med struktur är ju aldrig särskilt lätt att fota från början! Men lysröret i köket bidrog till att det faktiskt blev bild alls även om mössan inte riktigt ser så svart ut som den egentligen är.


virka ribbad mössa
Ribbvirkad mössa

Ribbvirkningen i närbild


Jag valde att virka med de 47lm som står i mönstret, längden blir lagom tycker jag, däremot är parisgarnet lite tjockare vilket innebär att baggydelen av mössan blir lite styvare än om jag hade valt ett tunnare garn. Man får liksom hjälpa till med att dra ner baggyt så att det inte bara står rakt ut ;) Skulle jag virka en till mössa i paris skulle jag välja att göra på 35lm eller 37lm och strunta i att göra den baggy. Då blir det bara en riktigt bra ribbvirkad mössa!

Garnet alltså drops paris, virknål 4,5. För baggy på mössan gör 47lm, vill du ha utan baggy gör typ 37lm. Antal rader beror på huvudomfång såklart men jag behövde inte 51 rader :)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar