söndag 10 november 2013

Pepparkaksgubbe som juldekoration

Hela min hjärna längtar nog efter julen nu, det mesta jag är sugen på att pyssla är nämligen julrelaterat på ett eller annat sätt. Som den här lilla pepparkaksgubben att hänga upp i julgranen, eller någon annan stans om man tycker det passar bättre :)


Juldekoration pepparkaksgubbe
En pepparkaksgubbe

Gingerbread man christmas decoration


Utritade pepparkaksgubbar som ska klippas ut


Jag gjorde pepparkaksgubben i brunt filt-tyg. Tog en pepparkaksform som jag ritade av - hur enkelt som helst! Dekoren, det vill säga ögon, mun och knappar valde jag att sy på ena sidan av gubben innan jag sydde ihop den, jag tänkte att det skulle vara enklare att få till det jämnt. Och det var det nog. Valde att sy ihop pepparkaksgubben med vit tråd (bomull 8/4) och filtstygn (som också kallas för langettstygn). Stoppade med lite lite kuddfyllning för att gubben inte skulle bli helt platt.

Måste nog leta fram fler pepparkaksformar! För er som har lite större barn är det här ett fantastiskt julpyssel, bara man inte har för lång tråd att sy ihop med brukar i alla fall fyraåringar och uppåt klara filtstygn bra :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar