söndag 20 oktober 2013

Virka mormorsstjärna

För alla er mormorsruteälskare måste jag tipsa om en fantastiskt söt stjärna i mormorsrutestil. Min jakt på mönster till virkade julgransprydnader ledde mig till det här mönstret på mormorsstjärnor. Så enkla och så söta!

Mormorsstjärnor i två storlekar

Virkade ihop två stycken ikväll för att prova mönstret, fungerade toppen! Virkade en mindre stjärna med virknål 2,5 och ett 8/4 bomullsgarn, en lite större stjärna med nål 3,0 och garnet drops paris.


granny star
Den lilla nättare stjärnan i tunnare garn

christmas decoration
Den lite större stjärnan som blir tätare med ett tjockare garn


Stjärnan i drops paris blev något bättre i storleken men den lilla stjärnan är väldigt nätt och söt med det tunna garnet. Ska se om jag har något mellangarn här hemma som blir lagom, annars är nog den större stjärnan favoriten! Nål 3,0 är egentligen för liten för paris garnet enligt mitt tycke, däremot ville jag ha stjärnan så tajt som möjligt och då fungerar den nålen bra - det gör ju inget om stjärnan blir hård, då kanske jag inte behöver stärka den!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar