onsdag 23 oktober 2013

Tomteverkstad

Tänk att det bara är två månader kvar till jul! I norr har snön redan fallit och de har lite mer julkänsla än vad vi har i Stockholmstrakten just idag med regn och grå himmel. Jag hade ju en plan på att göra julpynt nu under månaderna fram till jul men än så länge har det inte blivit så mycket. Inte en endaste tomte insåg jag igår så jag googlade fram ett tomtemönster och virkade en liten filur :)


Liten tomtenisse att hänga i granen


Jag gillar verkligen tomtarna med mössorna ner över ögonen, det är så sött! Mönstret till tomten hittar du här om du scrollar ner lite bland mönstren :)

Vill virka en sittande tomte där bara fötterna sticker ut också men hittade inget mönster så kanske ska jag prova virka fram ett eget. valde att virka i drops paris med nål 3,0. Jag har sagt det många gånger innan - den nålen passar verkligen inte garntjockleken men vill man ha lite tajt och hård virkning måste man ha en halva för liten nål även om virkningen tar lite längre tid. Nästan så jag längtar efter att virka i akrylgarn som till skillnad från bomullsgarn inte delar sig!!

När jag var i garnbutiken i förra veckan letade jag efter ett garn lämpligt till skägg men de hade inte något trådigt garn som jag hade tänkt mig. Däremot fanns det ett roligt garn i mohair som faktiskt gjorde sig riktigt bra som skägg!


Tomtenisse med mohair-skägg


När jag virkade den grå tomten tänkte jag ta en genväg och virka mössan direkt på kroppen. Maken tyckte att det blev fantastiskt obra och såhär i dagsljus kanske jag är benägen att hålla med honom ;) Ska nog ordna en liten luva till mohair-nissen också!

Sitter du på ett bra tomtemönster? Tipsa gärna! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar