söndag 6 oktober 2013

Sy en egen halskrage

Jag tyckte att det var dags för lite värmande runt halsen nu när det är kyligt ute. Fuskpolos hade egentligen varit en fantastisk sak att kunna sy själv, men dottern är inte jätteförtjust i att man drar saker över huvudet på henne så jag bestämde mig för att prova på att göra halskragar med tryckknappar. Tror det är lite mer praktiskt för vår del just nu.

Min första tanke var att göra en fuskpolo som går ner över bröstkorg och rygg fast med tryckknappar hela vägen på baksidan eller över axeln. Men jag bestämde mig för att göra en halskrage inspirerad av dregglisarna. Fuskpolo får vänta tills dottern kan gå och har större behov av att det ska värma ner bakom nacken.


Halskrage i dregglismodell 

Först ut är dregglismodellen. Hur gjorde jag? Jag ritade av mitt dregglismönster men breddade flikarna som sitter bak runt halsen. Varför? Jag tänkte att jag vill att kragen ska täcka runt halsen hela vägen, både över halsen och nacken! Provade den runt min egen hals och den fungerar utmärkt. Ska hitta ett rörligt barn som vill prova den också :)

Tyget är "Snövit" från Lillestoff

På båda modellerna valde jag ett jerseytyg på framsidan och microfleece på baksidan som ska värma. Den andra modellen jag ritade ut ett mönster på är inspirerad av en buff men med en flik på framsidan.

Halskrage i buffmodell

Det här med att rita egna mönster förresten, det är inte alltid det blir i verkligheten så som man har bilden i huvudet. Alltid bäst att provsy, även om det går en del tyg ifall det blir fel! Valde att sätta två tryckknappar på halskragarna för att de ska hålla formen bättre, men kände att tre skulle nog bli för många.

Tyget "Ugglor & Rävar - Gul" från Znok Design

Halskragen från sidan




2 kommentarer:

  1. JAAA!! Precis så ska det ju såklart vara! Har haft lite tankebry på detta ämne och ja jo detta tror jag på. Just att den inte behöver gå ut över axlar eller ner på ryggen. Vill ju att han ska bli varm i halsen och framtill när han inte vill dra upp hela dragkjedjan.
    Jupp ska prova detta! Tack!
    /Helene

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helene,
      Vad kul! Har hunnit prova halskragarna och den gula modellen sitter fantastiskt på runt hela halsen! Möjligtvis att "flärpen" fram skulle kunna vara lite längre så skyddar den ännu bättre om dragkedjan på jackan/overallen skulle åka ner lite. Dregglismodellen var söt men inte alls lika funktionell så jag skulle rekommendera den gula varianten :)
      Anna

      Radera