måndag 28 oktober 2013

Sy en egen åkpåse - modell med en dragkedja

Det var nästan så jag trodde jag aldrig skulle bli klar idag med åkpåsen. Hade bara några sömmar tyckte jag men det visade sig vara många fler än jag tänkte och symaskinen bestämde sig för att den var överluddad så den skull bråka en massa också. Och så försökte jag sy genom alldeles för många lager med symaskinsnålen... Det mår den ju inte helt bra av. Eller... Det var tre (!?) symaskinsnålar som inte mådde så bra av det... Måste lagra upp mig på fler "90"-nålar nu! Och köpa någon grövre om det finns för sådan här sömnad ;) Sex ganska tjocka lager är helt enkelt inte optimalt att sy igenom!

Den här åkpåsen tyckte jag att jag tänkt igenom innan jag började sy, men jag hade lite bråttom vilket resulterade i att jag inte vändsydde den - dålig idé. Det är så vansinnigt mycket enklare att vändsy istället för att bråka med många lager. Och det blir ju lite snyggare också. Det syns i och för sig inte på åkpåsen förutom vid dragkedjan, men jag vet ju att det blev lite meckigt ;)


Åkpåsen, till höger ihopdragen upptill, till vänster lös upptill

Mönster till åkpåse


Ritningen ovan var mönstret jag ritade ut till åkpåsen. Nederst syns hur jag tänkte mig att åkpåsen skulle se ut, överst är åkpåsen innan den är ihopsydd och ovalen där emellan är fotplattan. Jag klippte ut alla lager i en 1x1meter stor fyrkant. Det är inklusive sömsmån och kommer att passa vilken vagn du än har. Breddmässigt är den då i klass med köpesåkpåsar men längdmässigt finns det ungefär en decimeter extra att växa i vilket jag tyckte skulle passa bra i vagnen. Fotplattan klippte jag ut alla lager i 50x15 cm.

Jag vek tyget till åkpåsen dubbelt och gjorde en "backe" upptill så den skulle få rätt form. Fotplattan vek jag dubbel på bredden och rundade av - det är bäst om man rundar av ganska spetsigt, då passar den bäst att sy fast i resten av åkpåsen.


Nålat för att sy öppning för bälte


Vi använder alltid bältet i vagnen till dottern eftersom hon gärna lutar sig fram för att se världen. Obra utan bälte med andra ord! Jag mätte från mitten av vagnens ryggplatta och ut mot hålen för att få exakta mått och nålade sedan så som jag skulle sy. Glöm inte lägga ut åkpåsen och dra ut den så alla lager ligger jämt innan du nålar - och nåla igenom alla lager! Hålen för bältet sydde jag med knappnålssöm.


Knappnålssöm för att sy öppningarna till bältet


Pressarfoten blev lagom att använda för att sy båda sömmarna parallellt! När alla hål var sydda använde jag rullkniven och skar på längden, saxen för att trimma till hålen så de blev ut i kanterna.


Sicksackade hål för bältet


Alla hål sydde jag sedan med sicksack, det håller ihop hålet mycket bättre när man ska hålla på och flytta bältet och så slipper man en massa lösa trådar som repar sig och blir fult (och som i värsta fall går igenom knapphålssömmen). Man kan ju sy lite mer noggrant än mig kanske, men funktionellt var målet här ;)


Hål för fempunktsbälte


Alla bälteshålen klara - och glöm inte de på sidan om du som vi har ett fempunktsbälte i vagnen! Annars blir det tillbaka till symaskinen när du upptäcker att bältet inte går igenom ;)


Åkpåsen i öppet läge


Jag använde en dragkedja som är 60cm lång, då blir det någon cm för långt men det gör inget eftersom den lilla biten försvinner på insidan ändå. När man syr så här med dragkedjan hela vägen ner blir det lätt att öppna upp för att sätta i eller lyfta upp barnet. Bra tycker jag :)


Fotplattan


Det var lite svårt att fota fotplattan med den svarta bävernylonen ytterst men är ser man lite att det är en platta i botten för att få lite höjd och mer plats i åkpåsen när barnet blivit större. På bilden ser man fotplattan rakt underifrån.


Med dragsko upptill på åkpåsen


Dragsko är väldigt praktiskt för att kunna dra ihop åkpåsen lite och skapa hög mysfaktor för barnet :)

Den svarta bävernylonen utvändigt med den röda fleecen invändigt är sjukt snyggt tycker jag och jag kan knappt bärga mig till imorgon när dottern och jag ska inviga åkpåsen!!

2 kommentarer:

  1. Gud vad bra!! Måste testa!! :) vet int om ja klarar av det men ska försöka när jag får tid!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att du gillade beskrivningen! Du klarar det säkert galant, det är lite pill med hålen för bältet men med lite tålamod blir det toppen! Lycka till!

      Radera