lördag 5 oktober 2013

Rullkniven går varm på skärplattan


Plockade fram tyglådorna när jag insåg att dottern går igenom en hel del dregglisar vissa dagar. Så pass att vi faktiskt inte riktigt hinner tvätta emellan.

Har lite bitar mydd/jerseytyger från Stoff&Stil och tänkte att jag skulle prova göra dregglisarna i två lager av det tyget istället för ett lager trikå och ett lager frotté. Jag är annars en stor förespråkare av frotté bakom dregglisar, dels för att det sväljer mängder av vätska, dels för att det är ett naturmaterial (bomull) som är snällt mot bebishuden (till skillnad från fleece i syntetmaterial).

Och varför kom jag på den idén då? Med mudd/jersey istället för frotté alltså. Jooo för att dottern fick en fin dregglis i present av fina E och den känns som om den är gjord i två lager jersey/mudd-liknande material. Och eftersom den fungerar alldeles utmärkt vad gäller uppsugningsförmåga kanske det kan fungera att göra så själv också!


Tygtillskärning - blivande mössa och dregglis


När jag ändå hade skärplattan framme provade jag skära ut en hjälmmössa, ska bli intressant att se hur det blir!

In progress

Det är väldigt smidigt med rullkniv, men egentligen mest när man ska skära raka linjer. Annars föredrar jag saxen faktiskt. Så jag både skär och klipper när dregglisarna ska bli till!

Det pågår förresten mycket småduttande här för tillfället. Dottern har varit sjuk så hon sover förvisso mer nu än tidigare vilket borde innebära lite mer pysseltid, men nu när hon sover och snorar så har jag svårt att gå ifrån ;) Och varje gång jag gör det är det nästan så att jag råkar påbörja någonting nytt eller halvdutta med något redan påbörjat istället för att faktiskt avslura någonting ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar