tisdag 8 oktober 2013

Mera sköldpaddor

Kommer ni ihåg att jag tipsade om en sydd sköldpadda i ett tidigare inlägg? Nu har jag äntligen fått tummen ur och sytt en egen istället för att bara sprida mönstret och se hur fina alla andra sköldpaddor blir :)

Det var inte helt lätt att välja tyg insåg jag när jag började - kan det vara så att jag har för lite vävt bommullstyg hemma? ;) Jo men ärligt talat är det nog så! Senaste inköpen har varit vaxduk, trikå, jersey och fleece, inte ett endaste litet bomullstyg. Och jag upptäckte nu att det inte är så mycket att välja på och att de jag har som jag tycker om och därmed använder ofta faktiskt börjar ta slut! Sista snutten på två tyger blev det till den här sköldpaddan.

Har suttit och spanat på ett par tyger och så småningom kanske det får bli några småbitar som får komma hem, eller så ska jag ta en rejäl titt i stuvlådan på Ohlssons nästa gång jag är där, det är sällan jag hittar något jag faller för men kanske kanske :)

Tillbaka till sköldpaddan...


stuffed animal
Ett stycke färdig sköldpadda

Sköldpaddan fick följa med ut på balkongen för att fotas, det var inte alls så bra ljus inne. Men ute trivdes han bra! Som ni ser har han inte fått några ögon än, men det kommer :)


Sköldpadda på rygg
Sköldpaddor gillar ju som bekant inte att ligga på mage, men en snabb magvisning fick det bli ändå.



diy stuffed animal
Här ser man alla tygerna på ryggen

Fick förresten frågan om mått på pillersköldpaddan och det delar jag såklart gärna med mig av! Jag klippte helt på frihand när jag gjorde den men det går ju att mäta i efterhand :) På längden mäter den stora kroppen 19cm och på bredden 16,5cm, lägg på sömsmån så blir det bra! Planen är att jag ska rita av delarna till ett mönster och ordna en PDF som man enkelt kan skriva ut och använda för att göra en egen :)


Pillersköldpadda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar