måndag 7 oktober 2013

Handsömnad

Vet inte om jag nämt att jag på sistone börjat sy igen vändhålen på dregglisarna för hand istället för med maskin. Blir ju faktiskt lite snyggare så! Jag har också bestämt mig för att ha rundade hörn på dregglisarna istället för triangulära. Det kändes lite mer praktiskt och överlappade varann lite bättre helt enkelt.


Dregglishörn
Dregglis-ändar

Till höger är en dregglis med rundat hörn och handsydd söm, till vänster en med triangulärt hörn och symaskinssöm utanpå. Jag använde mig förresten i början av knappar och knapphål på dregglisarna. Jag tycker fortfarande att det blir fantastiskt fint och praktiskt med knappar, däremot är knapphålssöm inte det roligaste jag vet och nu för tiden använder jag mig nästan bara av tryckknappar. Det är ju väldigt praktiskt med tryckknappar också!

En annan sak man oundvikligen måste göra för hand om man vill undvika symaskinssömmen är ju att fålla byxor. Verkligen inte det roligaste jag vet! Det tar ju sån tid om man ska göra det ordentligt! Och det är bäst att göra det ordentligt för jag har ingen lust att göra om det inom någon snar framtid ;) I det här fallet hade jag lovat maken att fålla ett par byxor (han köpte dem nämligen för långa med mitt löfte om att jag skulle ordna det) och nu var det verkligen på tiden att införliva det löftet! Bra blev det i alla fall när det väl var färdigt!

Fållar byxor för hand


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar