lördag 19 oktober 2013

Återanvändning av t-shirtar

Under sommaren konstaterade maken och jag att dottern passade fantastiskt fint i en av hans t-shirtar. Bilderna gör t-shirten inte riktigt rättvisa i färgen men den är alltså lite gråbrun med orange tryck. Det var mycket solljus ute när jag fotade så det blev inte riktigt bra bilder.

I alla fall. När t-shirten hade gjort sitt (tyvärr, maken var också fantastiskt fin i den) och det hade blivit ett litet småhål för mycket i den satte jag saxen i den inspirerad av den här beskrivningen. Bestämde mig för att helt förutsättningslöst prova och blev faktiskt väldigt nöjd!

night gown
Nattklänning av en gammal t-shirt

Jag valde att göra utan övervikning på ärmarna och gjorde istället en lite kortare ärm. Som ni ser på bilden ovan är t-shirtens ärmar nattlinnets ärmar (återanvändning av sömmen vid ärmslutet) och själva klänningsdelen kommer från de stora bitarna på t-shirten (återanvändning av sömmen i nederkant). Man sparar sig alltså en hel del fållning genom att återanvända t-shirtar! Och som test passar det ju utmärkt att inte sätta saxen i något dyrt tyg ;)

Överlappande halslinning

Eftersom det här var första testet valde jag att göra invik när jag sydde bakre sidan av halsen och sy främre sidan med mudd. Tyckte att inviket var nog så enkelt så behöver man inte bråka med mudden, men det blir snäppet bättre med mudd eftersom den gör halslinningen lite stramare.

När jag sydde nattlinnet tänkte jag att det skulle vara som en sovpåse - enkelt att byta blöja nattetid med andra ord. Ett tips om ni provar att sy ett eget nattlinne eller sovpåse... Det är väldigt bra om det är rejält tilltaget med vidd nertill! Jag sydde mitt nattlinne alldeles för smalt! Det fungerar fortfarande att lyfta upp och byta blöja enkelt, men det hade varit ännu enklare om jag gjort det mycket vidare nertill!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar