lördag 21 september 2013

Det strålar en stjärna förunderligt blid...

Det är sant... Jag har faktiskt fler än en gång kommit på mig själv med att sjunga julsånger för dottern?! I september! Ojojoj var ska det här sluta någonstans? Förra året när jag var gravid hade jag sån vansinnig julstämning och jullängtan redan tidigt på hösten också. Gissa om jag var glad när det var dags att börja öva inför lucia på jobbet då. Julen är en viktig högtid för mig men inte så att jag börjar längta redan nu. Eller, alltså, nej, det brukar jag faktiskt inte. 

Men för andra året i rad sjunger jag alltså julsånger innan sommaren knappt tagit slut och nu har jag tillverkat årets första julpyssel...?! Fick tips om en fantastiskt söt snöflinga (eller stjärna som jag fått på hjärnan att det är) att virka och bara "behövde" lägga allt annat åt sidan för att ta mig an att översätta mönstret och virka en :) Har kvar att fästa trådarna och "stärka" stjärnan så den blir styv och kan hängas i fönstret eller i julgranen.

virka stjärna
Virkad stjärna

christmas ornament
Söt-stjärnan i närbild

Mönstret till stjärnan hittar man här och det finns mönster på tre olika stjärnor. Det är en del fel i mönstret men man listar ganska snabbt ut vad de menar. Det är den första stjärnan jag provade på ikväll, återkommer med de andra två :) Jag valde ett 8/4 bomullsgarn och virknål 2,5. Det är lite pyttigt att virka med men jag hade nog kunnat använda nål 2,0 för att få en ännu mindre stjärna. Bestämde mig dock för att 2,5 blev lagom om jag ska kunna använda stjärnan som juldekoration.


Ps. Hoppas på att få tillstånd att översätta mönstret och dela för er som inte läser engelska mönster. Håll tummarna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar